Yapım Eklerinin Öğretimi Hakkında: -(X)kla- Örneği


Sökmen İ.

Elektronik Dil ve Eğitim Dergisi, cilt.1, sa.6, ss.39-48, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 6
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.5281/zenodo.17219771
  • Dergi Adı: Elektronik Dil ve Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.39-48
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dil bilgisi yazımı ve öğretiminde eş zamanlılık-art zamanlılık ekseninde meydana gelen görüş ayrılıklarının zeminini yükseköğretim ile alt öğretim kademeleri arasında dil bilgisi konu ve kavramları bakımından yaşanan öğretim çelişkileri oluşturmaktadır. Türkçenin en işlek isimden fiil yapan eklerinden olan +lA- ile fiilden fiil yapan -n-, -t- ve -ş- eklerinin kurduğu birlikteliğin yazımı ve öğretimi, bunun en tipik örneklerinden bir tanesidir. Bu çalışma, +lA- eki ve türevlerinin biçim bilimsel tahlillerinde ortaya çıkan ortaya çıkan yazım ve öğretim sorunlarına farklı bir bakış açısıyla yaklaşarak Türk dili içerisinde işleyen bir mekanizmaya dikkat çekmeyi ve yazı dili kullanıcılarına bir kazanım önerisi sunmayı amaçlayan nitel araştırma yöntemlerinden betimleyici bir çalışmadır. Bu çalışmada +lA- ekinin fiilden fiil yapma ekleriyle birleşimleri incelenmiş ve her iki ekin birden “yapma, olma, dönüşme” işlevi bildirerek yardımcı fiil görevi gördüğü örneklerde tek bir ek haline geldiği belirlenmiştir. Ayrıca ekin bir de fiilden isim yapan eklerle birleşimleri incelenmiş, bu birleşimlerde altı aşamalı bir sürecin sonunda +lA- ekinin burada da fiilden isim yapan eklerle aynı işlev ve görevde birleşerek tek bir ek hâline geldiği örnekler görülmüştür. Bu anlayış doğrultusunda +lAn-/+lAt-/+lAş- ekleri gibi -(X)klA- ve benzeri eklerin de bağımsız birer yapım eki olarak kabul edilebileceği öne sürülmüştür. Neticede yapım eklerinin durağan bir olgu değil devingen bir sürecin işlediği ve Türkçenin sınırsız üretim gücünü yansıtan bir mekanizmanın ürünleri olduğu sonucuna varılmıştır. Yapım ekleri kriterlerinin yeniden sorgulanarak netleştirilmesi ve gramer yazımında bu devingen sürecin dikkate alınarak yapım ekleri alt başlıklarında yeni bölümlenmeler açılması gerektiği önerilmiştir.