6.ULUSAL 2.ULUSLARARASI Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 - 17 Eylül 2022, ss.175
Amaç: Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin intravenöz doku plazminojen aktivatörü tedavi (IVtPA) algoritmasını değerlendirme ve öz etkililik yeterlik düzeylerinin geliştirilmesinde simülasyon
yönteminin etkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem-Gereçler: Tek kör randomize kontrollü deneysel bir araştırmadır. Araştırma bir
üniversitenin 2021-2022 eğitim öğretim yılı döneminde Hemşirelikte Bakım Yönetimi Dersi alan 78
4. sınıf öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Randomizasyon yöntemi ile 39 öğrenci kontrol 39 öğrenci
çalışma grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Veriler “Öğrenci Tanıtım Formu, “İntravenöz Doku
Plazminojen Aktivatörü Bilgi Değerlendirme Formu (IV-tPABF)”, “Öz Etkililik Yeterlik Düzeyi Ölçeği”,
“Simülasyon Tasarım Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadaki tüm öğrencilere IV tPA tedavisi ile ilgili
işlem öncesi-sırası ve sonrası hemşirelik bakımına yönelik 1 saatlik teorik eğitim verilmiştir. Çalışma
grubundaki öğrencilere ise teorik eğitim ve simülasyona dayalı eğitim verilmiştir.
Bulgular: Araştırmada, çalışma grubundaki öğrencilerin öz etkililik yeterlik ölçeği ve IV-tPABF son
test toplam puan ortalamalarının kontrol grubuna göre istatiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı
belirlenmiştir (p<0.05). Çalışma grubunun öz etkililik yeterlik ölçek son test toplam puanı ile IV tPA
bilgi değerlendirme formu son test toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki
bulunmamıştır (p>0.05). Çalışma grubundaki öğrencilerin simülasyon tasarım ölçeği toplam puan
ortalaması 93.64±4.88 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin simülasyona dayalı eğitimden memnun kaldıkları ve simülasyona dayalı
eğitimin öğrencilerin IV-tPA tedavi bilgi düzeyini arttırdığı tespit edilmiş olup, hemşirelik eğitiminde
simülasyon kullanımı önerilmektedir.