II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Adana, Turkey, 4 - 05 May 2018, vol.1, pp.31-45
Günümüzde tekstilin kendi doğasında olan esneme, katlama, kırışma, parçalanma, yığılma,
ışık geçirme gibi özelliklerinin yer aldığı düzenlemelerde, giysi formlarının kavramsal söylemlere
aracılık ettiğini görmekteyiz. Tekstil elyafının sınırlarlarına giren materyallerle üretilmiş, deneysel
sanat yapıtlarını ifade eden lif sanatı, 20. yüzyılda bağımsız bir sanat dalı haline gelmiştir.
Bununla birlikte sanatın kavramsal yönelimi içinde tekstil ve giysinin konumu, estetik bakış
açısından düşünsel bakış açısına doğru kaymaktadır. Çağdaş sanatta resim, heykel, mimari,
tekstil/lif sanatı gibi alanların etkileşimleriyle sanatçılar kendi imgelemlerini, dışavurumlarını,
teknik ve estetik ile birleştirerek sanatsal çalışmalar ortaya koymaktadırlar. Özellikle 1960’lardan
günümüze tekstilin/lifin, giysi formu üzerinden sanatsal bir ifade aracı olarak kullanılması ve
giysinin imgeyi taşıyan-aktaran nesneye dönüşümü söz konusudur. Ayrıca plastik değerler
açısından giysi, içindeki kütlenin hareketiyle birlikte farklı formlar sunabilme kabiliyetine sahip
olmasının yanı sıra, insan bedeninden bağımsız heykelsi formlara da dönüşebilmektedir. Bu
araştırmanın amacı beden–form ilişkisiyle giysiye dönüşmüş sanat eserlerini ve giysinin simgesel
anlamıyla sanat nesnesine dönüşümünü disiplinlerarası etkileşimler ışığında değerlendirmek ve
anlamaktır. Çalışmada tekstil/lif sanatının farklı disiplinlerden beslenerek, geleneksel tekstil
tekniklerinin yanı sıra disiplinlerarası yöntem ve tekniklerle yenilikçi ifade biçimlerinin
sunulmasına, kavramsal sanatta çeşitli giysi formlarının kullanıldıkları zamana, kişilere ve
simgesel anlamlarına göre ilettiği mesajlara, duygusal etkilere değinilecektir.
Anahtar Kelimeler: Tekstil Sanatı, Lif Sanatı, Beden, Form, Giysi, Sanat Nesnesi, Çağdaş
Sanat