Kalsine Sodyum Bentonit Katkısının Harçların Geçirimliliği Üzerine Etkileri


Creative Commons License

Çuhalı O., Türkel S.

11. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 16 - 17 Mart 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada kalsine edilmiş sodyum bentonit katkısının harçların geçirimliliği üzerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan çalışmada sodyum-bentonit kullanılarak referans çimento harcı numunesine kıyasla daha geçirimsiz bir harç elde edilmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda önce sodyum-bentonite bağlayıcılık kazandırılması için, TGA-DTA analizi ile elde edilen veriler ışığında kalsinasyon işlemi gerçekleştirilmiş ve öncesinde kristal iç yapılı olan bu malzemeye bağlayıcılık kazandırılmıştır. Sodyum-bentonit ve kalsine sodyum bentonit üzerinde puzolanik aktivite deneyi yapılarak kalsine bentonitin puzolanik özellik kazandığı görülmüştür. Optimum karışım oranının tayini için farklı oranlarda (%5, %10, %15, %20) karışımlar hazırlanmıştır. Bu karışımlara hem taze hal(birim hacim ağırlığı, yayılma tablası), hem de sertleşmiş hal deneyleri(basınç dayanımı, eğilme dayanımı, kılcal su emme, hızlı klor geçirimliliği) uygulanmıştır. Farklı sürelerdeki basınç ve eğilme dayanımı gelişimleri takip etmek amacıyla, kür süresi 7, 28 ve 56 gün olan numuneler hazırlanarak incelenmiştir. Çalışmada kıyas amacıyla kalsine edilmemiş sodyum-bentonit ikameli karışımlar da hazırlanmıştır. Referans bir çimento harcı hazırlanmış olup, numuneler hem referans harca hem de birbirlerine göre kıyaslanmıştır. Karışımların öncelikle birim hacim ağırlığı ve yayılma çapı ölçülmüştür. Kalsine bentonit ve bentonit katkı oranı arttıkça yayılma çapının azaldığı gözlemlenmiştir. Sonrasında, mekanik dayanım değerleri bulunarak kıyaslanmıştır. Kalsine bentonit katkılı harçların uzun sürede daha dayanıklı olduğu gözlemlenmiştir. Araştırmanın asıl önemli kısmını oluşturan geçirimlilik deneyleri (kılcal su emme ve hızlı klor geçirimliliği) gerçekleştirilmiştir. Mekanik ve geçirimlilik değerleri kıyaslandığında, kalsine bentonit katkılı harçların mekanik dayanımlarının daha yüksek olduğu, geçirimliliklerinin ise daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Deneylerden elde edilen sonuçlara göre %20 oranında kalsine bentonit kullanımının harçların geçirimsizliğine belirgin bir katkı sağladığını göstermiştir.