11. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 16 - 17 Mart 2024, ss.1-2
Bu çalışmada kalsine edilmiş sodyum bentonit katkısının harçların
geçirimliliği üzerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan çalışmada
sodyum-bentonit kullanılarak referans çimento harcı numunesine kıyasla daha
geçirimsiz bir harç elde edilmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda önce
sodyum-bentonite bağlayıcılık kazandırılması için, TGA-DTA analizi ile elde
edilen veriler ışığında kalsinasyon işlemi gerçekleştirilmiş ve öncesinde
kristal iç yapılı olan bu malzemeye bağlayıcılık kazandırılmıştır. Sodyum-bentonit
ve kalsine sodyum bentonit üzerinde puzolanik aktivite deneyi yapılarak kalsine
bentonitin puzolanik özellik kazandığı görülmüştür. Optimum karışım oranının
tayini için farklı oranlarda (%5, %10, %15, %20) karışımlar hazırlanmıştır. Bu
karışımlara hem taze hal(birim hacim ağırlığı, yayılma tablası), hem de
sertleşmiş hal deneyleri(basınç dayanımı, eğilme dayanımı, kılcal su emme,
hızlı klor geçirimliliği) uygulanmıştır. Farklı sürelerdeki basınç ve eğilme dayanımı
gelişimleri takip etmek amacıyla, kür süresi 7, 28 ve 56 gün olan numuneler
hazırlanarak incelenmiştir. Çalışmada kıyas amacıyla kalsine edilmemiş
sodyum-bentonit ikameli karışımlar da hazırlanmıştır. Referans bir çimento
harcı hazırlanmış olup, numuneler hem referans harca hem de birbirlerine göre kıyaslanmıştır.
Karışımların öncelikle birim hacim ağırlığı ve yayılma çapı ölçülmüştür. Kalsine
bentonit ve bentonit katkı oranı arttıkça yayılma çapının azaldığı
gözlemlenmiştir. Sonrasında, mekanik dayanım değerleri bulunarak kıyaslanmıştır.
Kalsine bentonit katkılı harçların uzun sürede daha dayanıklı olduğu
gözlemlenmiştir. Araştırmanın asıl önemli kısmını oluşturan geçirimlilik
deneyleri (kılcal su emme ve hızlı klor geçirimliliği) gerçekleştirilmiştir.
Mekanik ve geçirimlilik değerleri kıyaslandığında, kalsine bentonit katkılı
harçların mekanik dayanımlarının daha yüksek olduğu, geçirimliliklerinin ise daha
düşük olduğu gözlemlenmiştir. Deneylerden elde edilen sonuçlara göre %20
oranında kalsine bentonit kullanımının harçların geçirimsizliğine belirgin bir
katkı sağladığını göstermiştir.