2nd INTERNATIONAL SCIENCE, EDUCATION, ART & TECHNOLOGY SYMPOSIUM, İzmir, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2021, (Özet Bildiri)
Bilgisayar teknolojisinde yaşanan güncel gelişmeler ve eğitim ortamlarına yansımaları
algoritma, bilgi işlemsel düşünme, robotik ve kodlama konularına önem kazandırmıştır. İlgili
konularda erken yaşta bilgi kazandırılması ve beceri geliştirilmesine yönelik öğretim programları
birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu noktadan hareketle erken yaşta
öğrencilerin çeşitli alanlarda karşılaştıkları problemlere teknoloji destekli disiplinler arası çözümler
geliştirebilmeleri beklenmektedir. Bu bağlamda çalışmada ortaokul düzeyinde yapılan robotik
uygulamaları sürecine yönelik öğrenci ve araştırmacı görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
kapsamında farklı problemler içeren 12 robotik etkinliği hazırlanmış ve 9 katılımcıdan oluşan çalışma
grubuna 3 farklı robotik set (Yaratıcı Duplo, WeDo 2.0 ve EV3) temin edilmiştir. Bu 3 farklı set
basitten karmaşığa doğru bir yapı içeren güncel teknolojik bileşenlerden oluşmaktadır. Covid-19
pandemisi nedeni ile bu setler kullanılarak uzaktan eğitim yoluyla robotik uygulamalar 12 ders saati
boyunca yürütülmüştür. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak planlanmıştır.
Veri toplama sürecinde açık uçlu görüş formu, yarı yapılandırılmış görüşme ve araştırmacı
günlüklerinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde öncelikle her setin etkinliğinden sonra
öğrencilerden açık uçlu görüş formunun doldurulması istenmiştir. Uygulamaların bitiminde her öğrenci
ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ayrıca süreç boyunca uygulama yapan araştırmacı
tarafından uygulama sürecine yönelik günlük tutulmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik
analizi yolu ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin robotik uygulamalarına yönelik
görüşlerinin eğitici, öğretici, yenilikçi, yaratıcı, dikkat çekici ve merak uyandırıcı şeklinde olduğu
ortaya çıkmıştır. Uygulama öncesinde olumsuz tutum içerisinde olan öğrencilerin süreç içerisinde bu
düşüncelerinin olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Araştırmacı günlüklerinden elde edilen sonuçlara
göre robotik uygulama sürecinin öğrencileri robotik tasarım, problem çözme becerileri, programlama
becerileri ve grup çalışmaları açısından geliştirdiği görülmüştür. Bu araştırma sonuçlarının robotik
uygulamalara yönelik yapılacak çalışmalara kaynak oluşturması beklenmektedir.