Ortaokul Öğrencilerinin Robotik Etkinliklerine İlişkin Görüşleri


Creative Commons License

TELLİOĞLU Ş. M., AKPINAR E., DEMİR K., KAHYAOĞLU ERDOĞMUŞ Y.

2nd INTERNATIONAL SCIENCE, EDUCATION, ART & TECHNOLOGY SYMPOSIUM, İzmir, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgisayar teknolojisinde yaşanan güncel gelişmeler ve eğitim ortamlarına yansımaları

algoritma, bilgi işlemsel düşünme, robotik ve kodlama konularına önem kazandırmıştır. İlgili

konularda erken yaşta bilgi kazandırılması ve beceri geliştirilmesine yönelik öğretim programları

birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu noktadan hareketle erken yaşta

öğrencilerin çeşitli alanlarda karşılaştıkları problemlere teknoloji destekli disiplinler arası çözümler

geliştirebilmeleri beklenmektedir. Bu bağlamda çalışmada ortaokul düzeyinde yapılan robotik

uygulamaları sürecine yönelik öğrenci ve araştırmacı görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma

kapsamında farklı problemler içeren 12 robotik etkinliği hazırlanmış ve 9 katılımcıdan oluşan çalışma

grubuna 3 farklı robotik set (Yaratıcı Duplo, WeDo 2.0 ve EV3) temin edilmiştir. Bu 3 farklı set

basitten karmaşığa doğru bir yapı içeren güncel teknolojik bileşenlerden oluşmaktadır. Covid-19

pandemisi nedeni ile bu setler kullanılarak uzaktan eğitim yoluyla robotik uygulamalar 12 ders saati

boyunca yürütülmüştür. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak planlanmıştır.

Veri toplama sürecinde açık uçlu görüş formu, yarı yapılandırılmış görüşme ve araştırmacı

günlüklerinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde öncelikle her setin etkinliğinden sonra

öğrencilerden açık uçlu görüş formunun doldurulması istenmiştir. Uygulamaların bitiminde her öğrenci

ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ayrıca süreç boyunca uygulama yapan araştırmacı

tarafından uygulama sürecine yönelik günlük tutulmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik

analizi yolu ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin robotik uygulamalarına yönelik

görüşlerinin eğitici, öğretici, yenilikçi, yaratıcı, dikkat çekici ve merak uyandırıcı şeklinde olduğu

ortaya çıkmıştır. Uygulama öncesinde olumsuz tutum içerisinde olan öğrencilerin süreç içerisinde bu

düşüncelerinin olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Araştırmacı günlüklerinden elde edilen sonuçlara

göre robotik uygulama sürecinin öğrencileri robotik tasarım, problem çözme becerileri, programlama

becerileri ve grup çalışmaları açısından geliştirdiği görülmüştür. Bu araştırma sonuçlarının robotik

uygulamalara yönelik yapılacak çalışmalara kaynak oluşturması beklenmektedir.