DÜNYA EDEBİYATINDA “AMANSIZ HASTALIK” SÖYLEMİ — SONTAG, KARATANİ VE DUMAS FİLS ÖRNEKLERİNDE


Creative Commons License

Güven D. Ç.

TURKISH STUDIES, cilt.11, sa.4, ss.415-432, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2016
  • Doi Numarası: 10.7827/turkishstudies.9090
  • Dergi Adı: TURKISH STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database
  • Sayfa Sayıları: ss.415-432
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Edebî ve siyasal söylemlerde “amansız hastalık” metaforlarıyla sık sık ayrımcı yapılar olarak karılaılır. Bu olgu ABD’li yazar ve yönetmen Susan Sontag Metafor olarak Hastalık’ı yazana kadar pek dikkat çekmemitir. Yazar meme kanserine yakalandıktan sonra bu ötekiletirmeleri kiisel olarak deneyimleyince, ölümcül hastalıklara karı neredeyse kurumsallaayrımcı tutumların edebî kökenlerini ortaya çıkarmaya giriir. Bu sürecin bir ürünü olan kitabında Sontag hastalık metaforlarına dair kapsamlı bir söylem çözümlemesi yapar ve amansız hastalıkları sözel düzeneklerin boyunduruundan kurtarma gereine dikkat çeker. Bu perspektife bir “içeriden” eletiri iki yıl sonra Japon edebiyat kuramcısı ve eletirmen Kojin Karatani’den gelir. Yazar Derinliin Kefi—Modern Japon Edebiyatının Kökenleri adlı kitabında yer alan “Anlam olarak Hastalık” balıklı denemesinde verem ve kanser gibi hastalıkları metafora dönütürmenin sadece modern edebiyatın deil, modern tıp kurumunun da temel söylemsel düzenei olduunu iddia eder. Baka bir deyile, bu ayrımcı yapıların sadece sanat düzeyiyle sınırlı kalmadıını, bilim söyleminde de üretildiini vurgular; üstelik bu iki düzey birbirini tamamlar niteliktedir. Bu makalenin amacı Türkiye’de yeterince tartıılmamıolan salık-hastalık karıtlıına dayalı modern retorik ile Batılı ve Avrupa merkezci modern ulus-devlete özgü ideolojik söylemin egüdümsel ileyiine postkolonyal kuramlar ııında eletirel bir perspektif sunmaktır. Bu amaçla, makalede adı geçen iki deneme karılatırmalı olarak çözümlenmive (ABD ve Japonya gibi) Batılı ve Doulu ülkelerin kapitalizme, dolayısıyla modern ulus-devlete geçisüreçlerinde, “söylem”in “salık”ı ve zorlama bir biçimde “salık”ın tam karıtı olarak konumlandırılan “hastalık”ı nasıl biçimlendirdii gösterilmitir.