Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Murat Taşdan, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.291-332, 2022
Demokratik toplumun hedefleri arasında bir insan ve
bir yurttaş olarak haklarının, sorumluluklarının farkında olan bireylerin
yetiştirilmesi vardır. Eğitim insanı yetkinleştiren, dünyayı tanımasını,
yeteneklerinin farkına varmasını sağlayan bir etken olduğu gibi, kişinin kendisine
özgü bir fikir edinmesi, onu izlemesi ve beceri geliştirmesini de sağlayan bir
etkinlik olarak görülebilir. Dolayısıyla da bireysel, sosyal sonuçlar yaratan
bir süreç niteliği taşır.
İki farklı toplumsal kurum olan
hukuk ve eğitim birbirlerini etkiler; birbirlerine gereksinim duyarlar. Bu
gereksinim “eğitim hukuku” bilim dalının doğmasına yol açmıştır. Toplumun
gelişmesi, varlığını sürdürmesi için gerekli olan özellikleri taşıyan bireyi
yetiştirme görevi öncelikle eğitime yüklenmiştir. Eğitim, kamusal bir haktır. Varlık, erişilebilirlik, kabul
edilebilirlik ve uyarlanabilirlik
şeklinde dört bileşeni içerir. Kamu hakları, devletin yurttaşlarına
karşı yerine getirmesi gerekenleri kapsar.
İnsan hakları, evrensel ve bireysel
nitelik taşır. İnsanın salt insan olmasından kaynaklanan; kişiliğini ve
değerini korumayı, geliştirmeyi amaçlayan evrensel ilke ve kuralların tümünü
kapsar. “İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle İlgili Eğitim ve Uluslararası
Anlayış, İşbirliği ve Barış İçin Eğitime dair UNESCO Tavsiyesi”, eğitimin
amacını ve kapsamını belirleyen önemli metinlerden biridir. Çeşitli insan
hakları belgesinde yer verilen eğitim hakkı; ırk, etnik ve sosyal köken,
cinsiyet ve cinsel yönelim, din, politik görüş, yaş ve engelli olma durumu gibi
özelliklere bakmadan herkesin ücretsiz temel eğitimden yararlanmasını söyler.
Eğitim hakkı, BM İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin 26. maddesinde;
Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi’nin 13. ve 14. maddelerinde;
Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 28. ve 29. Maddelerinde; Avrupa İnsan Hakları
Sözleşmesi’ne Ek 1 Nolu Protokol’ün 2. maddesinde güvence altına alınmıştır.
Türkiye eğitim sistemini
şekillendiren hukuksal düzenlemeler, ülkenin taraf olduğu uluslararası
sözleşmelere uygun olarak anayasa, yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge ve
genelgelerle yapılmaktadır. Oldukça fazla ve çeşitli olan bu yasal
düzenlemeler: Tevhid-i Tedrisat Kanunu, İlköğretim ve Eğitim Kanunu, Milli Eğitim
Temel Kanunu, Özel Öğretim Kurumları Kanunu, Mesleki Eğitim Kanunu, Yabancı Dil
Eğitimi ve Öğretimi Kanunu vb. sayılabilir.