II. Meşrutiyet Dönemi'nde Toplumsal Mühendislik Aracı Olarak Eğitim: İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin Eğitim Politikaları (1908-1918)


Creative Commons License

Uyanık E.

AMME IDARESI DERGISI, cilt.42, sa.2, ss.67-88, 2009 (SSCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 42 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: AMME IDARESI DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.67-88
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Jön Türkler, imparatorluğun dağılmasının sebebi olarak gördükleri Abdülhamit rejimini 23 Temmuz 1908 devrimiyle yıktılar. Amaçları, imparatorluğun bütünlüğünü korumak ve modernleşmesini sağlamaktı. Toplumsal ilerlemenin gerçekleşebilmesi için de halkı dönüşüm sürecine katmak istiyorlardı. Bu dönüşüm sürecinde de toplumu yeniden şekillendirmede eğitimi en temel araç olarak görüyorlardı. Müslüman-Türk tebaanın eğitim seviyesini yükseltmek isteyen İttihatçılar, formel eğitimin yanında basın ve kültürel etkinliklerle de kitlelere ulaşmaya çalışmışlardı. İşte bu çalışmada; II. Meşrutiyet Dönemi’nde İttihat ve Terakki’nin eğitim politikalarıyla toplumu dönüştürürken nasıl bir yol izlediği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda İttihat ve Terakki’nin, vatanseverlik aşılamak için ders kitaplarının içeriğini kendi ideolojisine uygun bir şekilde değiştirerek toplumu şekillendirme gayreti üzerinde durulmaktadır.