Pandemi Sonrası Yüzyüze Eğitimde Sosyal Becerilerin Arttırılması: “Haydi Sen de Paylaş” Bir Pilot Çalışma


Kabasakal H. Z.

I. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, İzmir, Türkiye, 22 - 24 Haziran 2022, cilt.1, ss.96-97

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.96-97
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Covid 19 pandemi süreciyle birlikte tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de pek çok alanda salgının olumsuz etkileri yaşanmıştır. Pandemi sürecinde yetişkinler kadar çocuklarında yaşamında önemli değişiklikler olmuş. Önemli bir sosyalleşme alanları olan okuldan uzak kalmışlardır. Salgın sürecinden en çok etkilenen alanlardan biri hiç şüphesiz ki eğitim alanı olmuştur. Çocukların okullardan ve yüz yüze eğitimden uzak kalması sosyal beceri düzeylerini etkilemiştir. Ekran başında eğitim görmeye devam eden çocukların arkadaşları ile sosyalleşmeleri yine ekranlar tarafından gerçekleştirilmek zorunda kalmış ve süreçte çocuklar akranları ile fiziksel olarak yan yana gelemeden ve fiziksel oyunlardan uzak olarak bir yıldan fazla süre geçirmek zorunda kalmışlardır.

Bu durumda çocuklarda özellikle iletişim kurma, oyun kurma, arkadaşlarını dinleme, birlikte hareket etme, empati kurmada zorlanma gibi pek çok durum ortaya çıkarmıştır. Okullarda yüz yüze eğitim başlaması ile uyum çalışmalarında öncelikle çalışılması gereken konulardan biri olarak sosyal beceri ön plana çıkmıştır.

Bu çalışmanın amacı pandemi sonrası okula uyum aşamasında sosyal becerilerinde yetersizlik gözlenen öğrencilerin bu becerilerini arttırmak için bir psiko eğitim programı geliştirmektir. Bu çalışmada öğretmen gözlemlerine dayanarak seçilen özel bir okulda eğitim görmekte olan 5. Ve 6.sınıf öğrencilerinde sosyal beceri geliştirmek ve öğrenciler arasındaki iletişim problemlerini çözmek amacıyla altı oturumluk bir pilot çalışma uygulanmıştır.Çalışmanın oturumlarında öğrencilerin arkadaşlık kurma becerilerini arttırmak, empati kurmalarını sağlamak vb. amacıyla çeşitli etkinlikler yapılmıştır. Pilot çalışma tamamlandığında öğrencilerde pozitif yönde davranış değişimleri gözlendiği öğretmenler tarafından belirtilmiştir.