Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM), cilt.3, sa.3, ss.149-167, 2021 (Hakemli Dergi)
Moda tasarımının 21. yüzyılda küreselleşen dünyadaki rolü ve konumu tartışılırken, bugün giyim tasarımının önemli ticari pazar payına sahip olduğu gözlenmektedir. Güncel tasarımlarda küreselleşmenin de etkisiyle, bütünsel tekrarlar yerine özgün ve farklı bireysel dokunuşların hakim olduğu, üretim ve talebin bu doğrultuda şekillendiği süreç yaşanmakta ve bu yaklaşım rekabetin yoğun olduğu küresel pazarda bireysel özgünlük ve farklılıkları zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda Yohji Yamamoto’nun tasarımlarındaki farklı anlatım dili, insanı ve ruhu temel alan bir üslupla form ve kalıplara yansıyan bakış açısı bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışmada, yenilikçi yaklaşımının beraberinde değişimi de getirdiği tasarımlarıyla Japon moda tasarımcısı Yohji Yamamoto’nun hayatı ve çalışmaları hakkında detaylı incelemeler yapılmış, avangart moda anlayışıyla Batı toplumunun normlarına meydan okuyan tasarımlarından örnekler incelenmiş ve tasarımlarının özellikleri üzerinde durulmuştur. Ayrıca oluşturulan özgün giysi tasarım koleksiyonuyla kalıp aşamasında sıfır atık düşüncesine vurgu yapılarak yaratıcılığın gelişimine katkıda bulunmak amaçlanmıştır.
While discussion is made on the role and position of fashion design in the
globalizing world in 21th century, it is observed that clothing and design concepts
turned into highly important commercial commodities in our time. Designers live
through a period where individualization come to the forefront with the impact of
globalization, differences become apparent, and fashion moves are expressed not in
the form of “mass sameness” and in the form of individual differences, and where
production process and pieces are shaped in accordance with this tendency and this
tendency necessitates “unique and different design” as the preliminary condition of
competition at global market. In this context, different expression language in the
designs of Yohji Yamamoto, his perspective being reflected on the forms and
patterns with a style based on human and spirit constitute the basis of this study. In
the study, detailed examinations are made about the life and works of Japanese
fashion designer Yohji Yamamoto, with his designs bringing change with his
innovative approach, examples of his designs challenging norms of Western
community with his avant-garde fashion approach are examined, and it is focused
on features of his designs. In addition, with the original clothing design collection
created, it is aimed to contribute to the development of creativity by emphasizing
the idea of zero waste at the pattern process.