INTERNATIONAL HUMAN AND CIVILIZATION CONGRESS FROM PAST to FUTURE, Antalya, Türkiye, 17 - 21 Nisan 2019, ss.136, (Özet Bildiri)
Günümüzde hayatımızın her alanında teknolojinin yer aldığı görülmektedir. Teknoloji ile etkileşim küçük yaş düzeylerine kadar düşmekle birlikte teknoloji kullanım süresi toplumsal olarak giderek artmaktadır. Teknoloji kullanım süresindeki artış bağımlılık düzeyine kadar ulaşmıştır. Bu durumun önüne geçebilmek için kişilik özellikleri ve becerilerin erken yaş dönemlerinde şekillendiği düşünülürse temel eğitim düzeyinde bireylere uygun ve yeterli teknoloji kullanımına ilişkin bakış açısı kazandırılması gereklilik arz etmektedir. Öğrencilerin öğretmenleri rol model aldıkları düşünülürse özellikle temel eğitim düzeyinde eğitim verecek olan öğretmenlerin teknolojiye ilişkin bakış açısının belirlenmesi önemli hale gelmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı temel eğitim düzeyinde eğitim verecek olan öğretmen adaylarının “teknoloji” ve “teknoloji bağımlılığı” kavramlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 2018 - 2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Batı Karadeniz bölgesinde bulunan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Temel Eğitim bölümünde öğrenim görmekte olan toplam 325 (Sınıf Öğretmenliği; 167, Okul Öncesi Öğretmenliği; 158) öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri “Teknoloji …... benzer/gibidir; çünkü …...” ve “Teknoloji bağımlılığı….... benzer/gibidir; çünkü …...” biçiminde boş bırakılmış bir cümlenin bulunduğu görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler üç farklı araştırmacı tarafından analiz edilerek uyum yüzdeleri sırasıyla %92,66 ve %94,66 olarak belirlenmiş ve gerekçeleri açıklanmamış olan ve konu ile ilişkisiz olan veriler çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırmacılar tarafından teknoloji ve teknoloji bağımlılığı kavramlarına ilişkin kavramsal kategoriler ve bu kategorilere ilişkin kodlar belirlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda “teknoloji” kavramına ilişkin 9 kavramsal kategori (çeşitlilik, hayatı kolaylaştırma, değişebilirlik ve gelişebilirlik, bilgi kaynağı ve rehber, temel gereksinim, kullanım şekli, yenilenebilirlik ve döngüsellik, kişisel etki, kapasite ve erişim) ve “teknoloji bağımlılığı” ilişkin 5 kavramsal kategori (kurtulamama, vazgeçilmezlik, zarar, temel gereksinim ve asosyallik) belirlenmiştir. Belirlenen kavramsal kategoriler, bu kategorilere ilişkin kodlar ve kodlara ilişkin frekanslarda öğrenim görülen ana bilim dalına göre farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen veriler eleştirel bir yaklaşımla yorumlanmıştır.