Kötülüğün Doğasından Doğanın Kötülüğüne: Bir Kötülük Sorunu Olarak III. Richard


Okur İ. A., Akın B. A.

Art-e Sanat Dergisi, cilt.15, sa.30, ss.1186-1200, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 30
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.21602/sduarte.1178139
  • Dergi Adı: Art-e Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1186-1200
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Shakespeare'in III. Richard oyununda kötülük olgusunun işlenişi ve Richard karakterinin kötülüğün temsilcisi olarak kurgulanışı incelenmiş, bu incelemede Richard'ın kötü niyetli hükümdarlığı Makyavelci yönetici tipi üzerinden değerlendirilmiştir. Shakespeare'in tarihi bir karakter olan Richard'ı trajik bir anti-kahramana dönüştüren dramaturjisinde karakterin fiziksel ve düşünsel değişimleri mercek altına alınmıştır. Richard, doğuştan gelen fiziksel deformasyonları içinde yaşadığı toplum tarafından kabul görmediği ve yadsındığı için iyilikle olan ilişkisini kesip kötülüğü tercih eder olmuştur. Richard karakterinin Shakespeare tarafından bir oyun kişisine dönüştürülme sürecindeki değişimlerin politik, etik ve dramatik sebepleri üzerinde durulmuştur. Oyunun seyircisiyle birebir iletişim kuran bir karakter olan Richard’ın kötü bir insan oluşunu oyunun başında ifade etmesi ve seyirciyle bu özelliği üzerinden etkileşime geçmesi incelemede ön plana çıkartılırken, Richard’ın kötülüğüne rağmen seyircinin empati kurabileceği bir karakter oluşunun da altı çizilmiştir. Tüm bunların yanında oyunun imge dünyası da masaya yatırılarak kötülüğü çağrıştıran imgelerin oyunda nasıl yer aldığı incelenmiş, oyunun kötülüğü canlandırış biçimi üzerinde durulmuştur.

Bu çalışmada, Shakespeare'in III. Richard oyununda kötülük olgusunun işlenişi ve Richard karakterinin kötülüğün temsilcisi olarak kurgulanışı incelenmiş, bu incelemede Richard'ın kötü niyetli hükümdarlığı Makyavelci yönetici tipi üzerinden değerlendirilmiştir. Shakespeare'in tarihi bir karakter olan Richard'ı trajik bir anti-kahramana dönüştüren dramaturjisinde karakterin fiziksel ve düşünsel değişimleri mercek altına alınmıştır. Richard, doğuştan gelen fiziksel deformasyonları içinde yaşadığı toplum tarafından kabul görmediği ve yadsındığı için iyilikle olan ilişkisini kesip kötülüğü tercih eder olmuştur. Richard karakterinin Shakespeare tarafından bir oyun kişisine dönüştürülme sürecindeki değişimlerin politik, etik ve dramatik sebepleri üzerinde durulmuştur. Oyunun seyircisiyle birebir iletişim kuran bir karakter olan Richard’ın kötü bir insan oluşunu oyunun başında ifade etmesi ve seyirciyle bu özelliği üzerinden etkileşime geçmesi incelemede ön plana çıkartılırken, Richard’ın kötülüğüne rağmen seyircinin empati kurabileceği bir karakter oluşunun da altı çizilmiştir. Tüm bunların yanında oyunun imge dünyası da masaya yatırılarak kötülüğü çağrıştıran imgelerin oyunda nasıl yer aldığı incelenmiş, oyunun kötülüğü canlandırış biçimi üzerinde durulmuştur.