Orta Asyalı Öğrencilerin Eğitim Göçü Motivasyonları ve Akademik Deneyimleri: Dokuz Eylül Üniversitesi Örneği


Demir A. C., Kaya G.

GÖÇ DERGİSİ, cilt.12, sa.2, ss.19-44, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.33182/gd.v12i2.936
  • Dergi Adı: GÖÇ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIHPlus, Research Papers in Economics (RePEc)
  • Sayfa Sayıları: ss.19-44
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Orta Asya Cumhuriyetleri’nden gelen öğrencilerin Türkiye’de, özellikle Dokuz Eylül Üniversitesi’nde
yaşadıkları eğitim göçü motivasyonlarını ve akademik deneyimlerini fenomenolojik nitel araştırma yöntemiyle
incelemektedir. Araştırmada, 24 katı
lımcıyla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış yüz yüze mülakatlar temel veri
toplama yöntemi olarak kullanılmış ve elde edilen veriler MAXQDA 2024 programı aracılığıyla tematik analiz
yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, katılımcıların Türkiye’de eği
tim almayı tercih etmelerinde, yüksek eğitim
kalitesi, modern akademik yaklaşımlar, kültürel ve dilsel yakınlık, aile ve sosyal ağ desteğinin yanı sıra, ülkeyi ilk
tanıma süreçlerinde gerçekleştirilen turistik ziyaretlerin de önemli rol oynadığını ortaya k
oymaktadır. İlk etapta
Türkiye’ye turistik amaçlı yapılan ziyaretler, öğrencilerin ülkenin yaşam tarzı, kültürü ve sosyal ortamı hakkında
olumlu izlenimler edinmesine olanak sağlamış; bu olumlu deneyimler, sonrasında eğitim göçü kararlarını destekleyen
kri
tik bir faktör haline gelmiştir. Bununla birlikte, bazı öğrencilerin bu zorluklara rağmen akademik başarı elde
etmesi, kişisel direnç, motivasyon ve kurumsal destek unsurlarının önemini vurgulamıştır. Ayrıca, akademik süreçte
yaşanan dil bariyerleri, yeter
siz oryantasyon ve rehberlik hizmetlerinin, öğrencilerin adaptasyon sürecini zorlaştırdığı
saptanmıştır.