COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE EVDEN ÇALIŞMA İLE İŞ- AİLE YAŞAMI DENGESİ ETKİLEŞİMİNİN TÜKENMİŞLİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ


Turhan I., Demirbilek S.

SOCIAL SCIENCE DEVELOPMENT JOURNAL, vol.7, no.34, pp.312-345, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 7 Issue: 34
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.31567/ssd.792
  • Journal Name: SOCIAL SCIENCE DEVELOPMENT JOURNAL
  • Journal Indexes: Other Indexes
  • Page Numbers: pp.312-345
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Covid – 19’un kısa sürede salgın boyutuna ulaşması, sosyal yaşamın hemen her alanında yeni

düzenlemelere gidilmesini gerektirmiştir. Kitlesel halde evden çalışmaya geçilmesi ile çalışanlar, iş

sorumluluklarını ve ev sorumluluklarını aynı fiziksel ortamda yürütmek zorunda kalmıştır. Bilgi ve

iletişim teknolojilerinin sağladığı olanaklarla çalışanlar, günün her saati işverenleri, çalışma

arkadaşları ya da iş gereği iletişimde olmaları gereken muhataplar tarafından erişilebilir olmaktadır.

Evden çalışma, çalışanlara sağladığı faydalarla birlikte, ev ve iş yaşamları arasında artan

geçirgenliğe bağlı olarak iş – aile yaşamı dengesi sorunlarının yaşanmasına ve buna bağlı olarak

tükenmişlik sorununa da neden olabilmektedir. Çalışanın cinsiyeti, çocuk sahibi olması ve

çocukların yaş aralıkları gibi kişisel değişkenler de yaşanan iş – aile yaşamı dengesi sorunu ve

tükenmişlik düzeyi üzerinde etkili olmaktadır. Çalışmanın amacı, Covid – 19 salgını sürecinde

Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çalışan öğretmenlerin zorunlu olarak gerçekleştirdikleri evden

çalışmalarının iş- aile yaşamı dengeleri üzerine etkisini ve bu bağlamda yaşanan tükenmişlik

sorununun varlığını belirlemektir. Çalışma ayrıca, yaşanan iş aile yaşamı dengesi sorunları ve

tükenmişlik durumu açısından, devlet okulları ve özel okullarda çalışan öğretmenler arasında bir

karşılaştırma