Türkiye'deki Matematik Müzelerine Genel Bir Bakış


Dönmez Ö., Uğurel I.

II. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2021, ss.169

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.169
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Matematik müzeleri, dünyada ve ülkemizde bilim merkezleri ve müzelerine kıyasla, sayısının fazla olmamasına karşın giderek yaygınlaşan okul dışı öğrenme ortamlarıdır. Son yıllarda öğretmenler ve öğrenciler tarafından matematik müzelerine karşı duyulan ilginin giderek arttığı gözlenmektedir. Söz konusu ilgi artışında rol oynayan ülkemiz özelindeki iki temel nedenden biri, eğitim fakültelerinde okutulmaya başlanan “Okul Dışı Öğrenme Ortamları” dersi diğeri ise MEB tarafından 2019 yılı Şubat ayında yayınlanan, tüm il milli eğitim müdürlüklerine gönderilen “Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzu” dur. Bu kılavuz çerçevesinde okul öncesinden lise sona kadar her düzeyde, illere özel bir “Okul Dışı Öğrenme Ortamları e-Kitabı” yayınlanması sağlanmıştır. Bu iki temel nedene ilaveten akademik alandaki araştırma sonuçları ve giderek dijitalleşen dünyada bilgiyi paylaşma hızı ve yollarındaki artışla, öğrenmenin sadece okulla sınırlı olmadığı görüşü gün geçtikçe daha fazla kabul görmektedir. Günümüzde öğrenmenin kapsamı geniş, alışılagelmiş mekânlarla sınırlandırılamayan, süreklilik arz eden bir kavram olarak ele alındığı görülmektedir. Bu bağlamda gelişmiş ülkelerde uzun yıllardır okul içi kadar okul dışı öğrenmenin de önemli olduğu ve bu ortamların okul içi öğrenme ile entegre şekilde değerlendirilmesi gerektiği vurgulanmakta ve bu tür uygulama örneklerine çokça rastlanmaktadır. Okul dışı öğrenme ortamlarıyla ilgili yapılan çalışmaların çoğunlukla sosyal bilimler ve fen bilimlerinde yoğunlaştığı, matematik müzelerine yönelik çalışmaların az sayıda olduğu görülmektedir. Buna paralel olarak Türkiye’deki matematik müzelerinin genel bir standarda ve belirli ortak özelliklere sahip olup olmadığının ortaya koyulabilmesine; müzelerin topluma etkilerinin belirlenmesine, içeriklerinin yakından incelenmesine ihtiyaç olduğu açıktır. Buradan hareketle matematik müzeleri hakkında bir derleme çalışması yapılmasının yararlı olacağı düşünülmüş ve çalışmada ülkemizdeki matematik müzelerinin çok yönlü olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ülkemizde pandemi sürecine kadar aktif olarak hizmet veren 7 müze seçilmiş, bu müzeler hakkında literatürden edinilen bilgilerle ve araştırmacıların bakış açısıyla fiziksel, işlevsel ve dijital olmak üzere 3 temel boyutta inceleme yapılmıştır. Verilerin analiz süreci devam etmekte olup çalışmadan elde edilen sonuçlar ilgili kitle ile paylaşılacaktır.