Akran zorbalığına kısa bir bakış: Birinci basamak sağlık çalışanlarına tavsiyeler


Süner A. F., Alpa E. E., Ünal B.

STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.30, sa.6, ss.444-450, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 30 Sayı: 6
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.17942/sted.915101
  • Dergi Adı: STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.444-450
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Zorbalık, gerçek veya algılanan bir güç dengesizliği ile, akranların neden olduğu kasıtlı ve tekrarlanan zarar olarak tanımlanır. Akran zorbalığı, tüm dünyada yaygın olarak görülmekle birlikte sıklığı ülkelere, kültüre, öğrencilerin yaşlarına göre değişiklik göstermektedir. Yapılan çalışmalarda her beş öğrenciden birinin (%20.2) zorbalığa maruz kaldığı belirtilmektedir. Akran zorbalığı, bireyin sosyal alanda kendisini kötü hissetmesine ve değersiz görmesine, akademik anlamda da beklenen başarıyı göstermede zorluk yaşamasına sebep olmaktadır. Okul öncesi dönemden üniversite yıllarına kadar devam eden bu sorunun öncelikle farkına varılması ve önlemek için gerekli önlemlerin alınması gerekmektedir. Okulda zorbalığı önlemek için, çocuklara olumlu tutumlar kazandırmak, risk gruplarını belirlemek ve zorbalığı önleyici programlar geliştirmek gerekmektedir. Bu yazıda, zorbalık kavramı, zorbalığın ortaya çıkışı, sorunun boyutu, zorbalıkla ilişkilendirilen faktörler, olumsuz akran ilişkilerinin yarattığı sorunlar ve sorunun çözümüne ilişkin önerilere değinilmektedir. Böylelikle, halk sağlığı ve birinci basamak sağlık çalışanlarına akran zorbalığı konusunda bir temel oluşturulmaya çalışılmıştır.
Bullying is characterized as peer-to-peer harm that is deliberate and repeated, with a real or perceived power imbalance. Peer bullying is common and the frequency varies depending on the region, culture, and age of the students. According to studies, one in every five children (20.2%) experience bullying. Peer bullying makes a person feel bad and worthless in social environments, and it impairs academic achievement of the victim. This problem, which continues from preschool to university, should first be recognized, and preventive measures should be taken. It is important to acquire positive attitudes in children, identify risk groups, and establish anti-bullying programs in order to reduce bullying at school. In this article, the definition, epidemiology, the causes associated with bullying, the consequences of negative peer relations, and solutions to the problem are discussed using the adequate literature. We aim to create an understanding to recognise and address the challenges of peer bullying in public health and primary care professionals.