Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 2022
Kenan
Özsever’in “Geleneksel Japon Tiyatrosu’ndan Batıya Açılan Bir Kapı: Yoshi Oida
Oyunculuk Yöntemi” çalışması, Oyunculuk Eğitimi alanında bu kapıyı aralamaya
çalışan oyuncularımız ve oyunculuk eğitmenlerimiz için bir kılavuz niteliğinde.
Yoshi Oida
yöntemini, Batı’nın salt akılcı çalışmaları sonrasında yaşadığı bir tükenmede
Doğu’ya, Afrika’ya, Uzak Doğu’ya yönelme ve buradaki mimetik geleneği araştırma
çabaları sırasında girdiği etkileşimlerin bir sonucu olarak görmek gerekir.
Batı Tiyatrosu bu dışa açılma ve “öteki”ni anlama, kavrama çabası sırasında
kendini de “öteki’nin dünyasına açar. Oida yöntemi bu etkileşim sırasında
doğudan batıya yönelen bir sentez arayışıdır. Oida yöntemi erken füzyon çağının
getirdiği ilginç bireşimlerden biridir. Geleneksel’in “Hüner” ve “Ustalık”ını
Batı’nın aklı ve yöntemi ile bir araya getirme çabasıdır. Oyuncularımızın ve
oyunculuk eğitmenlerimizin kılavuz kitaplarından biri olacağına inanıyorum.
Semih ÇELENK
Yoshi Oida ve
oyunculuk yönteminin henüz bilinirliğinin az olduğunu söylemek yanlış olmaz.
Oysa karşımızda duran, bizim coğrafyamızdaki gibi Doğu ve Batının kesiştiği
kültürlere esin kaynağı olabilecek sentez bir yöntem. Kenan Özsever’in Geleneksel Japon Tiyatrosu’ndan Batıya
Açılan Bir Kapı Yoshi Oida Oyunculuk Yöntemi adlı çalışmasını sadece bu
düşünüldüğünde dahi çok kıymetli buluyorum. Ayrıca Geleneksel Japon Tiyatrosu
üzerine Türkiye’de yapılmış ilk detaylı çalışma olması da bu kitabı değerli
kılan bir diğer özelliktir. Son yıllarda oyunculuk üzerine yaptıkları akademik
çalışmalarını daha geniş kitlelere ulaştırmayı başaran yeni kuşak
akademisyenlere bir yenisinin eklenmiş olması tiyatro ve oyunculuk sanatının
gelişimine dair sevindiricidir.
Sibel ERDENK