COVID-19 SÜRECİNDE FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


Creative Commons License

ÖZTAŞ B., BALIM A. G.

Ases III. International Educational Sciences Conference, Ankara, Türkiye, 28 Ocak 2023, cilt.1, sa.3, ss.72-83, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.72-83
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVID-19 SÜRECİNDE FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

SCIENCE TEACHERS' VIEWS ON DISTANCE EDUCATION IN COVID-19 PROCESS

Betül ÖZTAŞ 1, Ali Günay BALIM2

1Doktora Öğrencisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Eğitimi, ORCID: 0000-0003-4396-8479

2Prof.Dr., Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Eğitimi,

ORCID: 0000-0003-2010-1696

Özet

Teknolojinin hızla gelişimi birçok alanı etkilediği gibi eğitim alanını da etkilemiştir. Özellikle 2019 yılında ortaya çıkan ve devamında küresel çapta pandemi olan COVID-19 salgını sektörleri online çalışmaya zorlamıştır. Bu süreçte okullarda verilen geleneksel eğitime ara verilmiş ve uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu ani ve hazırlıksız geçiş beraberinde sorunlarını da getirmiştir. Çalışma da COVID-19 salgını sürecinde görev yapmakta olan Fen Bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Yapılan görüşmeler üç alt boyuttan oluşmaktadır. Bunlar uzaktan eğitim sürecinde sorun yaşayıp yaşamadıkları, uzaktan eğitim öncesi ve sonrasında kullanmış oldukları yöntemler ve pandeminin öğretmenler üzerindeki etkisidir. Toplanan veriler iki uzman tarafından incelenip temalar halinde analiz edilmiştir. Araştırmanın geçerliği ve güvenirliği için uzmanlar arası uyuşum yüzde hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde bilgisayar, internet, öğrenci, okul yönetimi, MEB müdürlüğü ve zümreleri ile bir takım sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. İkinci boyut olan ders içerisinde kullanılan yöntemlerde ise pandemi öncesinde kullanılan yöntemlere ek pandemi döneminde farklı yöntemlerin ve ders ortamlarının kullanıldığı tespit edilmiştir. Son olarak pandeminin öğretmenler üzerindeki etkisi incelendiğinde öğretmenlerin pandemiden kaynaklı korku ve kaygı yaşadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinin öğretmenlerin teknoloji yeterliliklerini, mesleki doyum, tutum ve gelişimlerini etkilediği görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında Fen Bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde ağırlıklı olarak dijital araçlar ve alt yapı problemleri yaşadıkları tespit edilmiştir. Yaşanan bu sorunlar göz önüne alındığında öğretmenlere teknolojik destek ve dijital araç kullanımlarına yönelik eğitimlerin yapılması öneri olarak sunulmaktadır.

Anahtar kelimeler: Fen bilimleri öğretmenleri, fen eğitimi, öğretmen görüşleri, uzaktan eğitim,