This study aimed to explain the design and development process of digital contents that can be used in the flipped classroom-based biology teaching. The research and development method was adopted in the study. The content validity index (CVI) was calculated within the framework of expert opinions on the digital contents. The results indicated that the digital contents had content validity in the context of all criteria (CVI>0.83). The suitability of the digital contents to the EBA platform, easily access by students, and the problem-free downloading were determined by the pre-application. As a result of the study, information and suggestions were presented on the benefits of interactive content that allows students to focus on the learning material by interacting, and that the Lumi and H5P programs are preferred in the digital content development process.
Bu araştırmada ters yüz sınıf modeline dayalı biyoloji öğretiminde kullanılabilecek dijital içeriklerin tasarım ve geliştirme sürecinin aktarılması amaçlanmıştır. Araştırma ve geliştirme yönteminin benimsendiği çalışmada dijital içeriklere ilişkin uzman görüşleri çerçevesinde kapsam geçerliliği indeksi (KGİ) hesaplanmış ve sonuçlar içeriklerin tüm kriterler bağlamında kapsam geçerliliğinin olduğuna işaret etmiştir (KGİ>0.83). Ön uygulama ile dijital içeriklerin EBA platformuna uygunluğu, yüklenmesinin sorunsuz oluşu, öğrencilerin kolaylıkla erişim sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda dijital içerik geliştirme için Lumi ve H5P uygulamalarının tercih edilebileceği, etkileşim kurularak dikkatin öğrenme materyalinde toplanmasına olanak sağlayan, aktif katılımı teşvik eden etkileşimli içeriklerin faydalarına ilişkin bilgi ve öneriler sunulmuştur.