ORMAN PEDAGOJİSİ VE COĞRAFYA EĞİTİMİ


Gülersoy A. E., Ekici N.

UCEK-2023, V. ULUSLARARASI COĞRAFYA EĞİTİMİ KONGRESİ, Antalya, Türkiye, 5 - 08 Ekim 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Geçmişten bugüne okullar eğitim sürecinin en önemli basamağını oluşturmaktadır. Ancak zaman içerisinde eğitim sürecinde önemli bir paya sahip olan bu yapılanma, okullar ve eğitim paradigmalarındaki değişimlerle öğrenci, öğretmen ve veliler açısından tartışma konusu haline gelerek alternatif yaklaşımların gelişimine zemin hazırlamıştır. Dünya geneline yayılmış birçok alternatif eğitim modeli bulunmaktadır. Bu modellerden biri orman pedagojisi temeline dayanan orman okulu eğitim modelidir. 1950'lerde İskandinavya'da açık hava yaşam tarzı olan 'friluftsliv' felsefesinden dönüşen bu anlayış, doğanın benzersiz bir öğrenme fırsatı sunarak öğrencilerin öğrenmesi gereken kavram, bilgi ve becerileri doğal ortamda deneyimler yoluyla öğrenebileceği temeline dayanmaktadır. Orman okulu yaklaşımının temelini oluşturan en belirgin özelliği ise hava koşullarına bağlı olmaksızın yıl boyunca çocukların uygun kıyafet ve ekipmanla düzenli aralıklarla günün belirli bir kısmında ormanlık veya açık alan gibi yapılandırılmamış doğal ortamlarda uygulanmasıdır. Açık havada eğitim olarak algılanan orman okulu eğitim modeli birçok yönüyle farklılık göstermektedir. Açık havada eğitim her türlü açık alanda yapılabilir iken örneğin plaj, park ya da okul bahçesi, orman okulu yalnızca yapılandırılmamış alanlarda uygulanan alternatif bir eğitim modelidir ve belirli ilkeler doğrultusunda uygulanır. Doğanın, çocukların bütünsel gelişimine katkı sağlayarak öğrenmenin gerçekleşeceği amacına dayanan orman pedagojisi aynı zamanda diğer ders disiplinleri için de oldukça esnek bir öğrenme ortamı sağlamaktadır. Bu nedenle farklı disiplin entegrasyonlarından orman pedagojisi ile coğrafya dersinin mümkün olup olamayacağı konusu merak uyandırmaktadır. Öğrencilerin doğru coğrafik çalışmalar yürütebilmesi için mutlaka; niçin, nerede ve nasıl gibi sorulara olası yanıtlar verebiliyor olması ve yetenek, istek, kurgular noktasında aktif bir rol üstlenmesi beklenmektedir. Bu sayede öğrencilerin coğrafyanın temelinde bulunan dağılım ve mekânsal düzenle birlikte kazandırılması hedeflenen coğrafi beceriler önemli bir hal alarak farkındalık kazanması amaçlanmaktadır. Kazanılan coğrafi beceriler ile öğrenciler çevrelerinde fark ettikleri nesnelerin desen ve mekânsal dağılımlarını farklı açılardan görerek öncesinde farkında olmadıkları önemli ve komplike noktaları fark edebilirler. Bu bağlamda orman pedagojisi ile coğrafya ders entegrasyonu öğrenme açısından kilit bir noktada bulunmaktadır. Konu doğrultusunda literatür incelendiğinde herhangi bir çalışmaya rastlanmaması ve eğitim öğretime farklı bir bakış açısı kazandırılması araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Nitel yaklaşım baz alınarak geliştirilen çalışmada, ilgili literatür verilerinin analizi için doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri; Google Akademik, Dergipark, Taylor & Francis, Ulusal Tez Merkezi, Proquest, Cairn, Researchgate ve Academia üzerinden ‘orman okulu’ ve ‘forest school’ anahtar kelimeleri taranarak elde edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda orman pedagojisi ile coğrafya eğitiminin mümkünlüğü; olası aktivite/etkinlikler, orman okulu eğitim modeliyle geliştirilen 2 saatlik bir ders planı ve ders ortamının avantajları elde edilen bulgular ile belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre, ormanlar içerisinde barındırdığı birçok alandaki çeşitlilik ile öğrencilere benzersiz bir öğrenme ortamı sunmaktadır. Bu bağlamda düşünüldüğünde coğrafya dersinin konu ve içeriklerinin uygunluğu ile ders kapsamında birebir görerek, yaparak-yaşayarak, karşılaştırarak, analiz-sentez yaparak ders kapsamında öğrendiği bilgileri içselleştirmesiyle öğrenme daha aktif bir süreçle gerçekleşir. Ayrıca çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, Millî Eğitim Bakanlığı’nda uygulanan hizmet içi eğitim programlarında alternatif eğitim modelleri hakkında öğretmenlerin daha fazla bilgi sahibi olmalarının sağlanması, konu doğrultusunda orman pedagojisi ile farklı disiplinlerin entegrasyonunu içeren daha fazla akademik çalışmaya yer verilmesi gerektiği şeklinde öneriler sunulmuştur.