Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.11, sa.2, ss.358-375, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı öğretim elemanlarının bilimsel tutum düzeylerini ölçmek üzere “Öğretim Elamanları
Bilimsel Tutum Ölçeğini” (ÖEBTÖ) geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle bilimsel tutumla ilgili alan yazın taraması
yapılmış, kavramla ilgili tüm özellikler ve nitelikler listelenmiş, önermeler oluşturulmuş ve 100 maddeden
oluşan bir taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçek İzmir’de bulunan devlet ve vakıf üniversitelerinde görev
yapan öğretim elemanlarından oluşan 518 kişilik bir örneklem grubuna uygulanmıştır. Geçerlik çalışmasında
Açıklayıcı Faktör Analiziyle ölçek iki boyuta ayrılmış, 77 madde ölçekten çıkarılmış, 23 maddeden oluşan bir
ölçek elde edilmiştir. İkinci bir geçerlik çalışması da ölçüt geçerliğiyle sağlanmıştır. Bu çalışmada bilimsel tutum
kavramı ile dogmatizm arasında negatif; demokratik tutum ile pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Ölçeğin tümü
için Cronbach’s Alpha Güvenirlik Katsayısı 0,92 olarak hesaplanmıştır.
The aim of this study is to develop “The Scale of Scientific Attitude of Instructors” in order to measure
scientific attitude levels of instructors. Because of this reason the literature related to scientific attitude was
studied in detail. All of the features and qualifications about scientific attitude were listed. Propositional
statements were written and a draft scale including 100 items were prepared. This draft scale was
administered to a sample group consisted of 518 instructors. The scale was divided into two subscales by
Explanatory Factor Anaysis and 77 items were deleted and the scale including 23 items were obtained within
the scale in validity study. The second validity study was conducted by Criterion Validity. A negative relation
was found between scientific attitude and dogmatism, whereas a positive one between scientific attitude and
democratic tendency was determined. Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for the scale was found .92.