II. Uluslararası Multidisipliner Dijital Yaşam Kongresi , Ankara, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2022, ss.192-193
Amaç: Uzaktan eğitim ve yapılandırmacı yaklaşım ile verilen Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinin hemşirelik üçüncü sınıf öğrencilerinin memnuniyetine olan etkisinin
değerlendirilmesidir.
Yöntem: Yarı deneysel tipte yapılmış olan çalışmaya bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 101 üçüncü sınıf hemşirelik
öğrencisi dâhil edilmiştir. Veri toplama işlemi Ekim 2020-Ocak 2021 tarihleri arasında Google form platformu aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında ders değerlendirmesi için hazırlanan birey tanılama formu, E-Derslere Yönelik Memnuniyet Ölçeği ve Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kolmogorov Smirnov, Spearmen korelasyon ve Friedman Testi uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin ders döneminin 4., 8. ve 14. haftalarındaki memnuniyet puan ortalamaları sırasıyla 124.39±8.02, 120.01±19.42 ve 118.15±21.10 olup aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (FX2= 4.617; p=0.099). E-memnuniyet ölçeğinin materyal-iletişim ve öğretmen-öğrenci etkileşimi alt boyutları arasında tekrarlı ölçümlerde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (FX2=12.505, p=0.002; FX2=6.935, p=0.031). Öğrencilerin ders döneminin 4., 8. ve 14. haftalarındaki yapılandırmacı ortam değerlendirme puan ortalamaları sırasıyla 154.13±23.72, 150.63±28.83 ve 146.10±29.09 olup puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (FX2=3.608; p= 0.165). Yapılandırmacı öğrenme ortamı değerlendirme ölçeğinin öğrenci merkezli ve işbirlikli alt boyutları arasında tekrarlayan ölçümlerde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (FX2=10.273, p= 0.006; FX2=6.360, p= 0.042). Öğrencilerin e-derslere yönelik memnuniyet düzeyleri ile yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin değerlendirmeleri toplam puanları arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Yapılandırmacı öğrenme genellikle yüz yüze eğitim ortamlarında uygulansa da teknolojik gelişmeler bu ortamı çevrimiçi öğrenmede de kullanmayı mümkün kılmıştır. Öğrencilerin memnuniyetlerini artırmak için çevrimiçi sınıf ortamlarının daha yapılandırılmış hale getirilmesi gerekmektedir.
Amaç: Uzaktan eğitim ve yapılandırmacı yaklaşım ile verilen Kadın Sağlığı ve Hastalıkları
Hemşireliği dersinin hemşirelik üçüncü sınıf öğrencilerinin memnuniyetine olan etkisinin
değerlendirilmesidir.
Yöntem: Yarı deneysel tipte yapılmış olan çalışmaya bir devlet üniversitesinin hemşirelik
fakültesinde Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 101 üçüncü sınıf hemşirelik
öğrencisi dâhil edilmiştir. Veri toplama işlemi Ekim 2020-Ocak 2021 tarihleri arasında Google
form platformu aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında ders değerlendirmesi
için hazırlanan birey tanılama formu, E-Derslere Yönelik Memnuniyet Ölçeği ve Yapılandırmacı
Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kolmogorov
Smirnov, Spearmen korelasyon ve Friedman Testi uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin ders döneminin 4., 8. ve 14. haftalarındaki
memnuniyet puan ortalamaları sırasıyla 124.39±8.02, 120.01±19.42 ve 118.15±21.10 olup aralarında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (FX2= 4.617; p=0.099). E-memnuniyet
ölçeğinin materyal-iletişim ve öğretmen-öğrenci etkileşimi alt boyutları arasında tekrarlı
ölçümlerde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (FX2=12.505, p=0.002; FX2=6.935, p=0.031).
Öğrencilerin ders döneminin 4., 8. ve 14. haftalarındaki yapılandırmacı ortam değerlendirme
193
puan ortalamaları sırasıyla 154.13±23.72, 150.63±28.83 ve 146.10±29.09 olup puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (FX2=3.608; p= 0.165).
Yapılandırmacı öğrenme ortamı değerlendirme ölçeğinin öğrenci merkezli ve işbirlikli alt
boyutları arasında tekrarlayan ölçümlerde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (FX2=10.273,
p= 0.006; FX2=6.360, p= 0.042). Öğrencilerin e-derslere yönelik memnuniyet düzeyleri ile
yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin değerlendirmeleri toplam puanları arasında orta
düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Yapılandırmacı öğrenme genellikle yüz yüze eğitim ortamlarında uygulansa da
teknolojik gelişmeler bu ortamı çevrimiçi öğrenmede de kullanmayı mümkün kılmıştır.
Öğrencilerin memnuniyetlerini artırmak için çevrimiçi sınıf ortamlarının daha yapılandırılmış
hale getirilmesi gerekmektedir.