Bilişsel Kopma Sendromu Olan Çocuklarda Uyku Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi


Özyurt G., Tanıgör E. K., buran b. s., ÖZTÜRK Y., TUFAN A. E., AKAY A. P.

Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.1-8, 2025 (Hakemli Dergi) identifier identifier

Özet

Bilişsel kopma sendromu belirtileri olan çocuklarda düşüncelere dalıp gitme ya da uykulu hal belirtile- ri sıklıkla tariflenmektedir. Bu çalışmada, bilişsel kopma sendromu belirtileri gösteren çocukların uyku sorunları ve alışkanlıkları açısından bilişsel kopma sendromu ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanıları birlikte olan çocuklarla ve sağlıklı kontrollerle karşılaştırılması amaçlandı. Çalışmaya 8–12 yaş arasında 32 bilişsel kopma sendromu açısından yüksek riskli grup, 30 bilişsel kopma sendromu ve dikkat ek- sikliği hiperaktivite bozukluğu tanıları birlikte olan olgu ve hastanelerin diğer kliniklerine başvuran yaş ve cinsiyet olarak benzer 35 çocuk kontrol olarak katıldı. Çocuklarda uyku, Çocuklar İçin Uyku Alışkanlıkları Anketi ile değerlendirildi. Bilişsel kopma sendromu belirtilerine yönelik Barkley’in Çocuk Dikkat Anke- ti uygulandı. Hem bilişsel kopma sendromu grubu hem de bilişsel kopma sendromu ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanıları birlikte olan grup kontrollerle karşılaştırıldığında; yatma zamanı direnci, uykuya dalmanın gecikmesi, uyku süresi, uyku kaygısı, gece uyanmaları, parasomniler, gün içinde uyku- luluk ve uyku sorunları açısından istatistiksel anlamlılık bulunurken, uykuda solunum bozulması arasında anlamlı bir farklılık saptanmadı. Bilişsel kopma sendromu grubu bilişsel kopma sendromu ve dikkat ek- sikliği hiperaktivite bozukluğu tanıları birlikte olan grup ile karşılaştırıldığında sadece uyku kaygısı farklı saptandı. Bilişsel kopma sendromu semptomolojisi olan çocuklarda uykuyu değerlendiren çok az çalışma bulunmaktadır. Çalışmamızda, literatüre benzer şekilde, bilişsel kopma sendromu grubundaki çocukların ebeveynleri tarafından değerlendirilen uyku alışkanlıklarındaki sorunlar sağlıklı kontrollere göre fazla bu- lundu. Ancak, daha geniş örneklemde, aktigrafi ve polisomnografi gibi daha objektif ölçümlerle yapılan çalışmalar, bu konuda daha fazla bilgi sahibi olmamıza olanak sağlayabilir.
Symptoms like “lost in thought and sleepy-sluggish” are frequently described in children with symptoms of cognitive disengagement syndrome (CDS). The aim of this study was to evaluate the sleep habits and sleep problems of children diagnosed with CDS; CDS+attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and healthy controls. The study group comprised 32 children (8–12 years old) classified into the high-risk CDS group; 30 children with CDS+ADHD; the control group (87 children) comprised patients of other clinics at the hospital. Children’s sleep habits and sleep problems were assessed using the Children’s Sleep Habits Questionnaire. The Barkley Child Attention Scale was used to assess CDS symptoms in the study. The CDS and CDS+ADHD groups were compared with healthy controls; a statistically significant intergroup difference was observed for bedtime resistance, sleep onset delay, sleep duration, sleep anxiety, waking frequency, parasomnia, and daytime sleepiness; however, no statistically significant difference was found in the disordered breathing during sleep. When the CDS and CDS+ADHD groups were compared, the sleep anxiety was higher in the CDS+ADHD group. A few studies have evaluated sleep in CDS symptoms. In this study, as in related literature, problems in sleep habits evaluated by parents of the group of children with ADHD were more than the healthy controls. However, further studies with larger sample size and objective measures such as actigraphy and polysomnography may allow us to have more knowledge on this subject.