27. PAZARLAMA KONGRESİ PAZARLAMADA YAPAY ZEKA, Erzurum, Turkey, 30 May - 01 June 2024, pp.1-25
Abstract
When
purchasing products or services online, consumers often try to mitigate
uncertainties about the product or service by reading online customer reviews.
However, in today’s era of easily accessible and abundant information, this
often creates an unnecessary information overload for consumers, leading to
poor decision-making. Retrieval-Augmented Generation (RAG), a developing area
of artificial intelligence, can transform this information overload from
customer reviews into an interactive question-and-answer application. For this
research, a RAG based question-and-answer application was developed from online
customer reviews of cruise ships. In this context, semi-structured interviews
were conducted with participants who have varying levels of experience with
cruise travel, to analyze their views on the application considering
information overload and strategies rooted from Uncertainty Reduction Theory
(URT). This study not only explores the shift in information-seeking strategies
of cruise consumers in response to emerging technologies but also contributes
to understanding the potential of AI-supported technologies to change traditional
information-seeking strategies.
Keywords:
Uncertainty Reduction Theory, Retrieval Augmented Generation, Consumer Reviews,
Cruise Ship Selection
Özet
Tüketiciler
çevirimiçi ortamdan ürün veya hizmet satın alırken çevirimiçi müşteri
yorumlarını okuyarak ürün veya hizmet hakkındaki belirsizlikleri gidermeye
çalışmaktadırlar. Ancak verinin kolay erişilebildiği ve bol bulunduğu günümüzde
bu durum çoğu zaman tüketiciler için gereksiz bir bilgi yükü oluşturmakta ve
yanlış kararlar verilmesine neden olmaktadır. Gelişen yapay zeka konularından
biri olan Erişim Destekli Metin Üretimi (RAG) ise bilgi yükü yaratan müşteri
yorumlarını interaktif soru – cevap uygulamasına dönüştürebilmektedir.
Araştırma için kruvaziyer gemilerine yapılan çevrimiçi müşteri yorumlarını baz
alarak çalışan bir soru – cevap RAG uygulaması geliştirilmiştir. Bu bağlamda
kruvaziyer seyahati konusunda farklı deneyim seviyelerine sahip katılımcılar
ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilerek uygulamaya hakkındaki
görüşleri Belirsizlik Azaltma Teorisi (URT) ve bilgi yükü ışığında analiz
edilmiştir. Bu çalışma, yalnızca kruvaziyer müşterilerinin gelişen
teknolojilere göre bilgi arama stratejilerinin değişimini keşfetmekle
kalmamaktadır. Aynı zamanda yapay zeka destekli teknolojilerin tüketicilerin
geleneksel bilgi arama stratejilerini değiştirme potansiyelini de keşfetmeye
katkıda bulunmaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Belirsizlik Azaltma Teorisi, Erişim Destekli Metin Üretimi, Consumer
Reviews, Kruvaziyer Gemi Seçimi