‘Matematik Laboratuvarı’ Kavramı Üzerine ChatGPT ile Yapılan Bir Sohbete Çok Boyutlu Bir Bakış. Biçim, İçerik ve Anlam


Uğurel I., Altıncelep S.

3. Uluslararası İnformal Öğrenme Kongresi, İstanbul, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2023, ss.2-5

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2-5
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çağımızda bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişimin ve bizlere sundukları olanakların hızı çok ileri düzeylere ulaşmıştır. Tüm bu gelişmelerin içerisinde son dönemde en heyecan verici yeniliklerden biri yapay zekâ alanındaki ilerlemeler ve sunulan uygulama platformlarıdır. Pek çok yapay zekâ modeli farklı alanlarda giderek zenginleşen ve şaşırtıcı özellikler sunan kullanım olanakları gösterirken bunlar içerisinde özellikle eğitim alanındaki olumlu ve olumsuz etkileriyle geniş bir tartışma konusu oluşturan ChatGPT, eğitimcilerin dikkatini daha fazla çekmiş durumdadır. Büyük dil modellerinden biri olan Chat GPT, bir doğal dildeki metinleri zengin biçimde işleyerek kullanıcılarının soru ve istemlerine farklı içerik, uzunluk, form, metin türü ve derinlikte cevaplar sunabilen gelişmiş bir sohbet platformudur. Literatür bulgularına göre kullanıcıların karşılıklı sohbet deneyimlerine dayalı olarak ChatGPT’nin oldukça nitelikli, gerçekçi ve beklentileri karşılayan (kimi zaman beklentileri aşan) metinler üretebildiği gibi kimi hatalı ya da yanıltıcı içerikleri de sunabildiği görülmektedir. Öncü araştırmalar bu alanda daha fazla çalışma yapılmasının gerekli olduğunu vurgulamaktadır. Ülkemizde henüz birkaç çalışma bulunan ChatGPT’nin eğitim alanındaki kullanımına dönük literatüre katkı yapmayı ve özellikle matematik eğitimi alanındaki ilk birkaç çalışmadan biri olmayı hedefleyen bu araştırmada yazarlarca belirlenen bir soruya ChatGPT penceresinden kapsamlı bir cevap bulmaya çalışılmıştır. Belirlenen soru: “Matematik laboratuvarı nedir?” biçimindedir. ChatGPT ile gerçekleştiren geniş bir sohbet oturumunda belirlenen genel soruya yönelik çok çeşitli alt sorular yöneltilmiş ve farklı istem türlerinde (doğrudan soru sorma, farklı biçimsel içerikler (örn. Kısa makale üretme, listeleme yapma, karşılaştırma yapma, vb.)) üretimler yaptırılmıştır. Tüm sohbet sürecine yönelik içerik kopyalanarak Word belgesine aktarılmış ve bu belge üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular ChatGPT ile yapılan sohbetin üç ana tema altında ayrıntılı olarak incelenebileceğini göstermiştir. Bunlar; biçim, içerik ve anlamdır. Çalışmanın içeriğinde bu üç tema altında yer alan alt temalar çerçevesinde bir yandan ChatGPT’nin bilgi sunma performansı incelenirken diğer yandan cevabı aranan genel soruya yönelik ortaya çıkan cevap kümesi tartışılmaktadır. 

Anahtar Kelimeler: Öğrenme ortamı, matematik laboratuvarı, yapay zekâ, ChatGPT, metin analizi, matematik eğitimi.