gece kitaplığı, Ankara, 2022
Tarihi
yüzyıllar öncesine dayanan flüt, farklı ülkelerde farklı isimlerle
adlandırılmış ancak zamanla üzerinde yapılan değişimler ve gelişimler sayesinde
günümüz modern çalgı halini almıştır. Bu
anlamda Alman çalgı yapımcısı Theobald Boehm’ ün 19. yüzyılın ortalarında
yapmış olduğu deneysel çalışmalar flütü virtüöz bir çalgıya ulaştırmış, bu
sayede solo ve oda müziği çalgısı olmanın yanı sıra ses genişliği, kuvvetli ses
hacmi ve zorlu pasajları rahatlıkla icra edebilen orkestra çalgıları arasında kendine
önemli bir yer bulmuştur.
Orkestra
repertuvarı oldukça geniş bir edebiyata sahip, tüm çalgıların orkestra
partileri için teknik ve müzikal açıdan oldukça zor pasajların yer aldığı
eğitici ve geliştirici önemli bir dağarcıktır. Bu nedenle orkestra repertuvarı
için oldukça önemli olan flüt soloları, teknik ve müzikal açıdan flüt
repertuvarı için de ayrı bir öneme sahiptir. Orkestra repertuvarı içinde yer
alan flüt sololarının sabırla ve dikkatle çalışılması flütistlerin gelişimi
açısından da oldukça önemlidir.
Bu
çalışmada teknik ve müzikalite açısından zor olan ve sıklıkla icra edilen uvertür,
senfoni, opera, süit, prelüd, bale müziği, senfonik şiir gibi farklı müzik tür
ve biçimlerinden oluşan on orkestra flüt solosunu tanımak, bestecileri hakkında
genel bilgilere sahip olmak, performansta zorluk gösteren
pasajların, nüansların çalışılmasına yönelik tavsiye örnekler verilmesi
amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmayı destekleyici önemli metotlardan örnek
pasajlar sunulmuş, ayrıca çalışmayı pekiştirme amaçlı örnek egzersizler
yazılmıştır. Flüt soloları Jeanne Baxtresser Orchestral Excerpts For Flute
with Piano Accompaniment ve Christoph Dürichen ve Siegfried Kratsch
tarafından hazırlanan Orchester-Probespiel Flöte adlı kitaplardan
seçilerek yazılmıştır.
Çalışmamızda
önerileriyle yol gösteren İzmir Devlet Opera ve Balesi flüt sanatçısı Hürkan
Ayvazoğlu’na, öğrencilerimize ve her çalışmamızda bizi destekleyen ailemize
teşekkürlerimizi sunuyoruz.