USBİLİM, Bursa, Türkiye, 22 - 24 Nisan 2022, cilt.0, sa.0, ss.112-113
Bilgisayarın eğitim alanında yaygın olarak kullanılması ile birlikte sınavlarda online olarak
yapılabilmekte, kısa zamanda sonuçlar açıklanmakta, birçok konuda analiz yapılarak öğrenci
ve öğretmene dönüt olarak veriler sunulabilmektedir. Dikkat, bütün sınavlarda sonuca tesir
etmekte ve kişisel özelliklere bağlı olarak değişiklikler gösterebilmektedir. Bu çalışmanın
amacı, bilgisayar ortamında yapılan çoktan seçmeli test ile iki aşamalı testlerde öğrencilerin
dikkat düzeyleri ile yanıtlama sürelerinin incelenerek analiz edilmesidir. Bu kapsamda 2021-
2022 eğitim öğretim yılının güz yarıyılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören Fen Bilgisi
Öğretmen adaylarına uygulanan testler süresince NeuroSky beyin sensörü ile dikkat verileri ve
yanıtlama süreleri verileri kullanılmıştır. Bu çalışmada korelasyonel ve nedensel araştırma
yöntemi birlikte kullanılmıştır. Bu kapsamda Çoktan seçmeli kimya testini alan öğrencilerle
aşamalı testi alan öğrencilerin NeuroSky Beyin sensörüne dayalı olarak ürettiği dikkat sinyalleri
ile test yanıtlama performans verilerinin ilişkileri incelenmiştir. Çalışma verilerinin analizi
yapıldığında çoktan seçmeli testte katılan öğrencilerin yanıtlama süreleri ile aşamalı teste katılan öğrencilerin yanıtlama süreleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Öğrencilerin bir dakikalık dikkat frekanslarına bakıldığında çoktan seçmeli test alanlarla
aşamalı teste katılanlar arasında anlamlı fark görülmemiştir. Aşamalı teste katılan öğrencilerin
birinci ve ikinci aşamaları yanıtlama süreleri karşılaştırıldığında anlamlı bir farklılık
belirlenmiş; öğrencilerin ikinci aşamayı daha kısa sürede tamamladığı anlaşılmıştır. Aşamalı
test alan öğrencilerin bir dakikalık dikkat frekansları birinci aşama ve ikinci aşama arasında
karşılaştırıldığında anlamlı bir fark görülmüş ve ikinci aşamada öğrencilerin bir dakikalık
dikkat frekansının arttığı saptanmıştır. Ayrıca birinci aşamada yanıtlama süreleri ile bir
dakikalık dikkat frekansları arasında korelasyonel ilişkiye bakılmış ve istatistiki olarak bir ilişki
görülmemiştir. İkinci aşamada ise yanıtlama süreleri ile dikkat frekansları arasında orta düzeyde
bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak aşamalı testte ikinci aşamasının önemli olduğu,
öğrencilerin dikkat frekans sayısının artmasından anlaşılmaktadır. Bu sonuca göre öğrencilerin
ikinci aşamayı yüksek dikkatle kısa sürede tamamladığı sonucu çıkarılabilir.