Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoetik Bağlamında Sahip Oldukları Değerlerin İncelenmesi


Erbek N., Yener Y., Somuncu Demir N., Yener D.

XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Türkiye, 11 - 14 Eylül 2014, ss.610, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.610
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Dünya nüfusundaki hızlı artış, küresel ısınma ve ekilebilir alanların azalması gibi sorunlar, yeni teknolojiler geliştirip biyolojik sistemlerden yararlanma gibi zorunlulukları ortaya çıkararak,genetik mühendisliği ve biyoteknoloji gibi farklı teknolojilerin gelişimine kaynaklık etmiştir. 21. Yüzyıl ve devamında insanoğlunun refahı için önemli katkı sağlaması beklenen bu bilim dalları genel anlamda özel kullanıma yönelik ürün ve işlemleri dönüştürmek suretiyle biyolojik sistem ve canlı organizmaları kullanmaktadır (Keskinci Samancı, 2009). Bu kullanımda, gerek sağlık sektörü gerekse tarım alanlarında olsun problem çözümü için ―gen odaklı çalışmaların yapıldığı gözlemlenmektedir. Gen teknolojisi odaklı çalışmalar, sağlık sektöründe ilaç ve aşı geliştirmeden, antibiyotik-hormon üretimine, tarım ve hayvancılık sektöründe gen transferleri ile çeşitli hastalık ve olumsuz çevre şartlarına dirençli soya fasulyesi, patates ve domates üretimine kadar geniş bir alanda çeşitlenmektedir (Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), 2000; Serin, Canan ve Alper, 2006).Alanda yapılan çalışmaların biyolojik ve doğal yaşam ile iç içe olması, hem toplumda hem de bilim dünyasında şüpheci bir bakış açısıyla incelenerek odağında etik olgusunun olduğu bir çok tartışmaya ortam hazırlamıştır (Keskin Samancı, 2009; Serin ve diğer., 2006). 20. ve 21 yüzyılda biyoteknoloji gibi alanlarda yaşanan gelişmelerin ve uygulamaların, kültürel, ahlaki ve yasal gibi sosyal anlamda eğitimin her kademesinde bireyleri bilgilendirmeyi, bilinçlendirmeyi ve farkındalık kazandıracağı farklı bir öğretim yaklaşımı olan Biyoetik eğitimi ile ele alınıp öğretilmesi gerekliliği konusunda araştırmacılar ortak bir paydada birleşmişleridir (Aikenhead ve Ryan, 1992; Booth ve Garrett, 2004; Dawson, 1999; Harding ve Hare, 2000; Keskin Samancı, 2009; Yager ve Tamir, 1993). Biyoetik öğretiminin derslerde verimli bir şekilde ele alınması için öğretmen alan bilgisi, derslerde kullanılan materyaller, ölçme ve değerlendirme uygulamalarının yanı sıra özellikle öğretmen ve öğrencilerin göstermiş oldukları tutumlar ve sahip oldukları değer olguları önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Gelecekte, biyoteknoloji uygulamaları ile karşı karşıya kalabilecek durumda olan günümüz eğitimcilerinin önemli ve etik karar verme sürecinde biyoetik konularına karşı görüşleri önem arz etmektedir (Bakar, 2010). Bu noktada, yapılan çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoetik konularınayönelik görüşlerinin(değer olgularının) belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2013-2014 bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesine 1. ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan 88 Fen Bilgisi öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir.Keskin Samancı‘nın (2009) geliştirmiş olduğu ―Biyoetik Değer Envanterinin kullanıldığı çalışmada, veriler için yüzde-frekans değerleri hesaplanarak senaryolar karşısında öğrencinin sahip olduğu görüşler incelenmiştir. Keskin Samancı‘nın belirlemiş olduğu 9 kategori ile senaryolara verilen cevaplar sınırlandırılmıştır.Envanter içerisinde mevcut bulunan görüş ifadeleri dışında düşüncelerini ifade eden öğrenci verilerinde ise içerik analizi yapılarak yorumlanmıştır. ―Bilim insanları, gerektiğinde hayvanlar üzerinde deneyler yapmaktadırlar. Kanser veilaç geliştirme çalışmaları ya da kozmetik ürünlerin geliştirilmesi, bu deneylerinamaçlarına örnek olarak verilebilir.Bilim insanlarının hayvanlar üzerinde deney yapma hakkına sahip olduğunudüşünüyor musunuz, neden? sorusuna 1.sınıflar en çok yararcı yaklaşım (%f=%29,73) derken 4. sınıflar en çok bilim ve teknoloji temelli yaklaşımı (%f=%48,28) tercih etmişlerdir. Bu sonuç 1. sınıf öğrencilerin etik problemler hakkında karar vermede yarar/zarar hesabı yaparak kendileri için azami yararın elde edilmesinin önemli olduğunu gösterir. Aynı soruya 4. sınıf öğrencilerin etik problemler hakkında karar vermede bilimsel ilerlemeyi ön planda tuttuğunu gösterir. Bu durum öğrencilerin sınıflar ilerledikçe daha bilimsel bir bakış açısına sahip oldukları ile açıklanabilir. 1. Senaryo için cinsiyet farkına bakıldığında; 1. sınıftaki öğretmen adayı kızların da yararcı yaklaşımı en çok tercih ettikleri tespit edilmiş fakat 1. sınıf öğretmen adayı erkek öğrencilerin eşit sayıda hem yararcı yaklaşımı (%30), hem de bilim ve teknoloji temelli yaklaşımı (%30) tercih ettikleri tespit edilmiştir. Bu sonuç da erkek öğrencilerin teknoloji ile daha çok iç içe yaşadıkları ve teknolojiyi daha ön planda tuttukları ile açıklanabilir. 4. sınıf öğretmen adayı kız ve erkek öğrencilerin en çok bilim ve teknoloji temelli yaklaşımı (%48-%44) tercih etmesi ilerleyen sınıflarda bilim ve teknolojinin kendileri için daha önemli olduğunu düşündükleri ile açıklanabilir.