X. Ulusal Fen ve matematik Kongresi, Niğde, Türkiye, 26 - 30 Haziran 2012, ss.708, (Özet Bildiri)
Öz yeterlik inançları; insanların kendileri için belirledikleri amaçları, bu amaçlara ulaşmak için ne kadar çaba harcayacaklarını, amaçlarına ulaşmak için karşılaştıkları güçlüklerle ne kadar süre yüz yüze kalabileceklerini ve başarısızlık karşısındaki tepkilerini etkilemektedir (Bıkmaz, 2004).
Bu araştırmanın amacı; Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen bilgisi Eğitimi’nde öğrenim görmekte olan 1. Sınıf öğrencilerine, Genel Fizik II Laboratuvarına ait 4 deney için animasyon, simülasyon kullanımının öğrencilerin fizik dersine karşı öz-yeterliliklerine etkisini incelemektir.
Çalışmanın araştırma grubunu 2011-2012 akademik yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi 1.sınıfında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmakta olup, araştırmada Riggs ve Enochs (1990)tarafından geliştirilen ve Özkan, Tekkaya ve Çakıroğlu (2002) tarafından çevrilen fen bilgisi öz yeterlilik inanç ölçeği kullanılmıştır. Ön test ve son test kontrol gruplu yöntem kullanılan çalışmada kontrol grubu laboratuvar malzemelerini kullanarak uygulamaları yapmıştır. Deney grubu ise; tarafımızdan hazırlanan animasyon ve simülasyonlarla desteklenen deneyleri yapmışlardır. Animasyon-simülasyon destekli öğrenme yöntemleri laboratuvar için tek başına kullanıldığında öğrencilerin öz-yeterlik inançlarını anlamlı olarak değiştirmemekte hatta görüşmelerden elde edilen ifadelere göre de azalttığı söylenebilir. Fakat laboratuvar malzemelerini kullanarak deney yapan grubun öz-yeterliliği inançlarının anlamlı olarak arttığı görülmüştür. Ayrıca bu grubun görüşmelerinden elde edilen ifadelere göre de fizik dersine ilişkin öz-yeterliliklerinin arttığı, böylece öğrencilerin fizik dersindeki başarılarının artabileceği ifadelerden anlaşılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlilik, Animasyon-Simülasyon Kullanımı, Fizik Laboratuvarı, Fizik Eğitimi