Dijital Ve Anne Dostu Bir Hastanede Verilen Bakımın Annelerin Doğum Memnuniyetine Etkisinin İncelenmesi


Kahraman G., Yağcan H.

3. Uluslararası ve 5. Ulusal Doğuma Hazırlık Eğitimi ve Eğiticiliği Kongresi, Muğla, Türkiye, 23 - 26 Ekim 2025, cilt.1, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Muğla
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Dijital ve Anne Dostu Bir Hastanede Verilen Bakımın Annelerin Doğum Memnuniyetine Etkisinin İncelenmesi

Amaç: Araştırma dijital ve anne dostu bir hastanede verilen bakımın annelerin doğum memnuniyetine etkisini incelemek amacıyla planlanmıştır

Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan araştırmanın verileri Şubat- Haziran 2024 tarihleri arasında Tire Devlet Hastanesi’nde doğum yapan 270 anneden, yüz yüze görüşme tekniği ile Hasta Özbildirim Değerlendirme Formu, Anne Dostu Hastane Değerlendirme Formu, Dijital Hastane/ Sağlık Bilgileri ve Yönetim Sistemleri Derneği-HIMSS Değerlendirme Formu ve Normal /Sezaryen Doğumda Anne Memnuniyetini Değerlendirme Ölçeği (NDAMDÖ/ SDAMDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov testi, bağımsız örneklem t, Mann Whitney U, ANOVA, Bonferroni, Kruskal Wallis H testleri ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışmada NDAMDÖ’nin (kesme noktası 150.5) puan ortalaması 165.30±26.86 ve SDAMDÖ (kesme noktası 146.5) puan ortalaması 157.57±24.87 bulunmuştur. Hem vajinal hem sezaryen doğum yapan kadınların memnuniyet düzeyleri ölçek kesme noktasının üzerinde olduğu saptanmıştır. Sezaryen doğum yapanların %66.4’ünün ve vajinal doğum yapanların %76.2’sinin memnuniyeti yüksek düzeyinde saptanmıştır. Doğum öncesi bakım eğitimi ve bu eğitimi doğum yaptığı hastanede alan, travayda hareket ve beslenme kısıtlılığı olmayan, doğum yaptıkları odada ev hissi alan, doğuma bir yakının eşlik eden, sağlık personelinin kendini tanıttığı, doğumdan önce hastanenin web sayfasını inceleyen annelerin doğum memnuniyetleri yüksek bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca epizyotomi ve amniyotomi uygulanan annelerde mahremiyete saygı ve rahatlama puanı istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). İlk 30 dk-1 saat içerisinde bebeğini emziren vajinal doğum yapan grubun doğum eyleminde hemşirelik bakımı, kararlara katılım ve bilgilendirme, postpartum bakım, beklentilerin karşılanması puanı doğumdan 1 saat sonra bebeğini emzirenlerden daha yüksektir (p<0,05).

Sonuç: Çalışma sonucunda anne dostu ve dijital hastane uygulamalarının annelerin memnuniyetlerini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Bu doğrultuda hemşirelik ve sağlık hizmetlerinin planlanması ve farklı bölgelerde ve hastanelerde, daha büyük örneklem grubu ile yürütülecek çalışmalar yapılması önerilir.


Investigation of the Effect of Care Provided in a Digital and Mother-Friendly Environment Hospital on Mothers' Birth Satisfaction

Purpose: The study was designed to examine the impact of care provided in a digital and mother-friendly hospital on mothers' birth satisfaction.

Method: Data for this descriptive, cross-sectional study were collected between February and June 2024 from 270 mothers who gave birth at Tire State Hospital using face-to-face interviews and Patient Self-Report Assessment Form, Mother-Friendly Hospital Assessment Form, Digital Hospital/ Healthcare Information And Managent Systems Society-HIMSS Assessment Form, and Maternal Satisfaction with Vaginal/Cesarean Birth Satisfaction Assessment Scales (VBSAS/CSBSAS). Data were analysed using descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov, the independent samples t, Mann-Whitney U, ANOVA, Bonferroni, Kruskal-Wallis H tests, and Spearman correlation analysis.

Findings: The mean score for the VBSAS (cut-off point 150.5) was 165.30±26.86 and the mean score for the CSBSAS (cut-off point 146.5) was 157.57±24,87. The satisfaction levels of both women who had vaginal and caesarean deliveries were found to be above the scale cut-off point. High satisfaction levels were found in 66.4% of those who had a caesarean section and 76.2% of those who had a vaginal delivery. Mothers who received antenatal care education and this education at the hospital where they gave birth, who had no movement or dietary restrictions during labour, who felt at home in the room where they gave birth, who had a relative accompany them during delivery, who were introduced to the healthcare staff, and who reviewed the hospital's website before delivery were found to have high levels of satisfaction with their delivery (p<0.05). Furthermore, respect for privacy and relaxation scores were found to be statistically significantly higher in mothers who underwent episiotomy and amniotomy (p<0.05). The nursing care, participation in decisions and information, postpartum care, and expectation fulfilment scores during labour were higher in the group who breastfed their baby within the first 30 minutes to 1 hour after vaginal delivery than in those who breastfed their baby 1 hour after delivery (p<0.05).

Conclusion: The study determined that mother-friendly and digital hospital practices positively impact mothers' satisfaction. Accordingly, it is recommended that nursing and healthcare services be planned and studies be conducted with larger sample groups in different regions and hospitals.

Keywords: Mother-friendly hospital, maternal satisfaction, digital hospital, nursing care

 Anne dostu hastane, anne memnuniyeti, dijital hastane, hemşirelik