Esaret Altında Bestelenen Modernist Bir Eserin Çok Boyutlu Analizi: Olivier Messiaen, “Zamanın Sonu İçin Kuartet"


Creative Commons License

Nurcan O., Dere S.

Eurasian journal of music and dance (Online), sa.23, ss.195-228, 2023 (TRDizin)

Özet

Fransız besteci Olivier Messiaen, İkinci Dünya Savaşı'nda sıhhiyeci olarak görev yapmış ve savaş esiri olarak Görlitz Stalag VIII A kampında hapsedilmiştir. Savaşa aktif şekilde katılmamasından dolayı bir Alman subayı ona sempati göstermiş ve bestecinin beste yapması için gizlice malzemeler sağlamıştır. “Quatuor pour la fin du temps” (Zamanın Sonu İçin Kuartet) bu zorlu ortamda bestelenmiştir. Eser, piyano, viyolonsel, keman ve klarnetten oluşan standart-dışı bir kuarteti içerir, bu da kamptaki mevcut enstrümanlardan ve yetenekli müzisyenlerden kaynaklanır. Yapısal tasarımı, Messiaen'in kişisel inançlarına dayanarak zamansızlık ve mistisizmi birleştirir. Eser, İncil'deki yedi yaratılış gününü ve Tanrı'nın dinlendiği sekizinci günü sembolize eder. Prömiyeri 15 Ocak 1941'de mahkûmlar ve gardiyanlardan oluşan bir kitle önünde gerçekleşmiştir. Bu makale, eserin müzik dışı motivasyonlarını ve besteleme tekniklerini inceleyerek, bu unsurların birbirleriyle olan etkileşimini anlamayı amaçlamaktadır. Analizler, Hint ritimleri/modları, Yunan ritimleri, Orta Çağ klasik ritmik ilkeleri, Fransız org müziği geleneği ve sentetik modlar/ritimleri içeren çeşitli teknik yönleri kapsamaktadır. Eser ayrıca Katoliklik, ornitoloji ve sinestezi açısından da incelenmektedir. İlk olarak, Messiaen'ın hayatı ve Kuartet'in tarihçesi özetlenmektedir. Daha sonra, eserin her bir bölümü bestecinin teknik kullanımı açısından ayrıntılı bir şekilde ele alınmış, müzik pasajlarının analizi düz yazı ile açıklanmış ve ilgili notalarla örneklendirilmiştir. Sonuç bölümünde ise elde edilen bulgulardan çıkarılan sonuçlar sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Messiaen, Modernizm, Ornitoloji, Sinestezi, Kuartet. 

French composer Olivier Messiaen, a World War II medic, was imprisoned in Stalag VIII A camp by the Germans in 1940. Despite not actively participating in combat, a sympathetic German officer gave Messiaen materials to compose secretly. The resulting work, "Quatuor pour la fin du temps" (Quartet for the End of Time), features an unconventional quartet of piano, cello, violin, and clarinet due to the instruments available in the camp. The work's design incorporates musical and mystical qualities rooted in Messiaen's personal belief. The composition, with eight parts, symbolizes eternity, depicting the seven days of creation and the eighth day of rest from the Bible. Premiered in 1941, the article examines the non-musical motivations and composition techniques of the Quartet, exploring the influence of non-musical aspects on its musical elements. Analyses cover various technical aspects, including Indian rhythms/modes, Greek rhythms, medieval classical rhythmic principles, French organ music tradition, and synthetic modes/rhythms. The work is also examined in terms of Catholicism, ornithology, and synesthesia. The Introduction outlines Messiaen's life, the Quartet's compositional process, and the research's purpose and methods. Subsequent chapters analyze each movement, delving into the composer's techniques with prose analyses and musical examples from the score. The Conclusion synthesizes the findings and offers evaluations. Keywords: Messiaen, Modernism, Ornithology, Synesthesia, Quartet.