I. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, İzmir, Turkey, 22 - 24 June 2022, pp.428-431
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de son yıllarda
giderek artan dijital okuryazarlık literatürünü
analiz etmektir. Bu çerçevede dört temel
boyutta kurgulanan çalışmada öncelikle
literatür taramasına dayalı olarak dijitalleşme ve
dijital okuryazarlık kavramları incelenmiştir.
Ardından Türkiye’nin dijital okuryazarlık
düzeyi ulusal istatistikler ve uluslararası
endekslerde yer alan verilere dayanılarak ortaya
konulmuştur. Çalışmanın yöntem ve bulgular
kısmında, YÖK Tez Merkezinde erişime açık
olan 31 yüksek lisans tezi, 4 doktora tezi ile TR
Dizin’de yer alan 34 makale incelenmiştir.
Çalışmalar Maxqda Analytics Pro 2022 nitel
veri analizi programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Sonuç olarak, Türkiye’de dijital
okuryazarlık literatürünün her geçen yıl biraz
daha arttığı, çalışmaların ağırlıklı olarak
okuryazarlık düzeyini geliştirme potansiyeli
yüksek kesimler (çocuklar ve gençler)
üzerinden gerçekleştirildiği görülmüştür.
Çoğunlukla nicel yönteme başvurulmuş olsa da
nitel ve karma yöntemler de kullanılmıştır.
Örneklem seçimi ve örneklem büyüklüğü gibi
diğer yöntemsel özelliklerde de çeşitliliğin
olduğu anlaşılmıştır. Bu gelişmelere rağmen
teorik tartışmalara konu olan etik, eleştiri,
ideoloji gibi ileri seviye çalışmaların yapılmadığı
ve sayısal olarak çalışmaların henüz az olduğu
sonucuna varılmıştır.