İttihat ve Terakki Dönemi Eğitim Reformları (1908-1918)


Creative Commons License

Uyanık E.

Bayrak Kalpak Revolver İttihat ve Terakki Cemiyeti, Hakan Boz, Editör, İhtimal Dergisi Yayınevi, Ankara, ss.283-303, 2016

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2016
  • Yayınevi: İhtimal Dergisi Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.283-303
  • Editörler: Hakan Boz, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İttihat ve Terakki Dönemi, iç ve dış siyasal krizlerin baskısı altında bir taraftan devleti kurtarmak diğer taraftan toplumu dönüştürme hedeflerinin gerçekleştirilmek istendiği bir süreçtir. Kendileri de 19. yüzyılın ikinci yarısında Avrupa'daki örneklerinden esinlenerek kurulan okullarda yetişen İttihatçılar, Osmanlının geleceğini kurtaracak gelecek nesillerin modern okullarda yetiştirilebileceği düşüncesindeydiler. Hem farklı unsurları bir arada tutmak için bir formül olarak tasarlanan “Osmanlı Anayasal Vatandaşlığı” hem de iktisadi refah ve kültürel açıdan imparatorluğun diğer unsurlarının gerisinde kalan Osmanlı/Türk unsurunun seviyesinin iyileştirilmesi bağlamında gündeme gelen “yeni toplum-yeni insan” tipinin inşasının ağırlık merkezi ve en önemli ideolojik aygıtı, eğitim ve öğrenim faaliyetlerinin gerçekleştirildiği süreçler olmuştur. Bu çalışmada; İttihat ve Terakki Dönemi eğitim reformları ele alınacaktır.