9. ULUSLARARASI MADEN MAKİNALARI VE TEKNOLOJİLERİ KONGRESİ, İzmir, Turkey, 13 - 15 September 2023, pp.286-298
Along with rapid population growth, people; needs such as energy, transportation, mass transit, drinking water are also increasing rapidly. The necessity of meeting these needs, the planning difficulties, rapid urbanization and rapid population growth, required the active use of the invisible underground as well as the visible face of the city. Overcoming these difficulties is only possbile with the effective use of underground spaces and tunnels.
Excavation phase in metro lines has high variety of risks due to wider sections than above-ground stations and narrow-sectioned tunnels, especially in the station areas. Some of the risks encountered during the excavation phase of the tunnels continue during the operation phase of the stations and even new risk factors emerge increasingly at this stage.
In this study, regardless of the excavation phase, risks such as falling, crashing, jamming, and crashing were determined during the operation phase especially in underground metro stations. The common risks that cause the most common accidents in the determined underground stations were evaluated by considering the Izmir Metro line.
Gelişen dünyada gözlenen hızlı nüfus artışı beraberinde insanların; enerji, ulaşım, toplu taşımacılık, içme suyu gibi ihtiyaçlarını da hızla artmaktadır. Bu gereksinimlerin karşılanma zorunluluğu, hızlı yapılaşma ve hızlı nüfus artışının getirdiği planlama zorlukları, kentin görünen yüzü kadar görünmeyen yer altının da, aktif olarak kullanılması zorunluluğunu getirmiştir. Bu zorlukların aşımı ancak tünellerin ve yer altı açıklıklarının etkin kullanılması ile mümkündür.
Metro hatlarında, kazı aşamasının özelikle istasyon bölgelerinde, yerüstü istasyonlarına ve dar kesitli tünellere göre geniş kesitli olması nedenli ile, risk çeşitliği fazladır. Tünellerin kazı aşamasında karşılaşılan risklerden bazıları, istasyonların işletme aşamasında da devam etmekte hatta yeni risk etmenleri bu aşamada artarak ortaya çıkmaktadır.
Hazırlanan bu çalışmada kazı aşamasındaki risklerden bağımsız olarak, özellikle yer altı metro istasyonlarında işletme aşamasında karşılaşılan düşme, çarpma, sıkışma, çarpılma gibi riskler belirlenmiştir. Çalışma kapsamında İzmir Metro hattı ele alınarak, belirlenen yer altı istasyonlarında en çok karşılaşılan kazalara sebep olan ortak riskler değerlendirilmiştir.