Defying Confinement: William Faulkner and Eudora Welty's Grotesque Images of the Monstrous Female


Gündoğan U.

JTS, no.58, pp.1-14, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2022
  • Journal Name: JTS
  • Journal Indexes: Other Indexes
  • Page Numbers: pp.1-14
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Eudora Welty’nin sıra dışı öykülerinin, William Faulkner gibi birçok ismi barındıran Güney ABD edebiyatında tartışılmaz bir yeri vardır ve Faulkner Welty için mühim bir ilham kaynağıdır. Bu makalede Faulkner’in “Emily İçin bir Gül” (“A Rose for Emily”) (1930) öyküsündeki canavar dişi imgesi ile Welty’nin “Clytie” (1941) öyküsündeki grotesk kadın kahramanı karşılaştırmalı olarak analiz edilecektir. Faulkner’ın kanonunda, bakire kız, anne, evde kalmış kız veya Emily Grierson adlı karakterin durumunda olduğu gibi makber (macabre) grotesk bedeni barındıran stereotipler yaratmıştır. Yaşadığı kasabada tüm bakışların nesnesi haline gelmiş Emily hakkında, Güneyli kadının uyması gereken kuralları yok saydığı için çeşitli çarpık yargılar üretilir. Her ne kadar babasının ölümünden sonra kendi arzuladığı tarzda bir yaşama sahip olabilse dahi, kasabanın bakışları onu hapseder ve “Öteki” olarak dışlanır. Faulkner’ın Emily’nin grotesk bedenine ve ölümün vücut bulmuş hali olma durumuna odaklanması onu bir canavar dişiye dönüştürür. Diğer yandan Welty’nin karakteri Clytie, kısıtlamalar ve aile şiddeti ile dolu hayatında bir kimlik edinmek için çabalar. Kendisine yapılan istismarlar sonucunda edindiği hayvansı özellikleri ile grotesk bir figüre dönüşmesine neden olan lanetli ailesinden özgürleşmek ve bağımsız olmak için çabalar Clytie. Fakat arzularını dile getirmekteki başarısızlığı neticesinde kendini suya atarak intihar etmeyi tercih eder ki toplumsal kısıtlamalardan kurtulup doğaya dönmeyi sağlayan regresif bir harekettir bu.