YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, no.25, pp.1-15, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik teknolojileri, çeşitli
uygulamaları ile günbegün günlük hayatın bir parçası haline
gelmektedir. Özellikle hız çağı olarak nitelendirilen bu çağda,
sektörler ihtiyaçlarını daha hızlı ve pratik bir biçimde karşılayabilmek
için sanal gerçeklik teknolojileri gibi yenilikçi uygulamalara ihtiyaç
duyabilmektedir. Moda sektörü de bu teknolojiyi kendi alanlarına
entegre ederek çeşitli uygulamaları ile yenilikçi çalışmalar yürüten
sektörler arasında yer almaktadır. Sanal Gerçeklik ve Artırılmış
Gerçeklik teknolojileri bu kapsamda firmalara hızlı değişen trendleri
takip edebilmesi ve yönlendirebilmesine, beraberinde tasarım
süreçlerini sanal ve üç boyutlu ortamlarda gerçekleştirebilmesine
olanak sağlamaktadır. Sanal gerçeklik teknolojileri aynı zamanda
kişilerin değişken taleplerinin karşılanabilmesi, alışveriş ve
reklamcılık deneyimlerinin geliştirilebilmesine imkân sağlarken,
dijital medyanın da yardımı ile daha geniş kitlelerle bir etkileşim
ortamı yaratabilmektedir. Sanal giysiler, sanal deneyimleyiciler, sanal
defileler, AG ile oluşturulan ürün deneyimleri, sanal deneme kabinleri
sanal gerçeklik teknolojilerinin moda sektörüne sunduğu
uygulamalar arasındadır. Bu çalışmada sanal gerçeklik
teknolojilerinin, moda trendleri ve moda endüstrisi ile güncel
etkileşimleri incelenmiş ve beraberinde moda endüstrisinde
kullanılan Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının;
tasarım, üretim, pazarlama ve reklamcılık süreçleri üzerindeki etkisi
araştırılmıştır. Bulunan ve incelenen örnekler bir araya getirilerek
yaşanan gelişim süreci daha gözlemlenebilir kılınmıştır.