Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.5, sa.3, ss.263-275, 2022 (Hakemli Dergi)
Abstract
Erasmus+ is a form of mobility supported by the European Union that provides education and internship opportunities at another contracted university abroad, subject to the agreements that university students and even faculty must adhere to. Thus, possibilities for international education are made available, with the purpose of fostering more international collaboration and cultural exchange and integration. This mobility is critical to its students' career development. While managing student mobility is straightforward for universities with a small number of programs, it can become complicated and time consuming for universities with a large number of faculties and institutes, and thus students. Our study proposes an information system for managing this complexity effectively. Prior to modelling, the developed information system was successfully run, with the goal of managing the process effectively. The study shares user experiences, critical points in the needs analysis process, developed processes and user roles, as well as screenshots of developed systems and their tasks. The findings indicated that administrators in universities welcomed such practices and that effective management was provided for universities with intensive programs, particularly those with difficult-to-coordinate and dispersed campuses. By incorporating business intelligence technology into the developed system, it is ensured that educational technologies used in higher education institutions are up to date. No study has been identified in the literature that comprehensively evaluates the learning mobility process and connects the subject to current technologies.
Keywords: Erasmus, higher education, international student mobility, information system, business intelligence.
Yükseköğretim Kurumları İçin Öğrenci Hareketlilik Yönetimi Sistemi ve İş Zekası Çözümü
Zekası Çözümü
Özet
Erasmus+, Avrupa Birliği tarafından
desteklenen, üniversite öğrencilerinin hatta personellerinin bulundukları
üniversitelerinin tabi olduğu anlaşmalar ile yurtdışındaki bir başka anlaşmalı
üniversitede eğitim ve staj fırsatı sunan bir hareketlilik türüdür. Bu sayede
uluslararası eğitim olanağı sağlanmakta, kültürel paylaşım ve entegrasyon
yanında, ülkeler arası işbirliğinin artırılması hedeflenmektedir. Bu hareketlilik
öğrencilerinin kariyer gelişiminde önemli bir yere sahiptir. Öğrencim
hareketlilik sürecinin yönetimi az sayıda programa sahip üniversiteler için
kolay olurken, çok sayıda fakülte ve enstitüye, dolayısı ile öğrenciye sahip
üniversiteler için karmaşık ve yönetilmesi güç bir hal alabilmektedir.
Çalışmamız bu karmaşıklığın etkin bir şekilde yönetimi için bir bilgi sistemi
önermektedir. Geliştirilen bilgi sistemi, modelleme öncesi başarılı bir şekilde
çalıştırılmış, sürecin etkin bir şekilde yönetilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada,
kullanıcı deneyimleri, ihtiyaç analizi sürecindeki kritik noktalar,
geliştirilen süreç ve kullanıcı rolleri, geliştirilen sistemlerden ekran
görüntüleri ve görevleri sistematik olarak paylaşılmaktadır. Bulgular,
üniversitelerde bu tür uygulamaların yöneticiler tarafından olumlu
karşılandığını, yoğun programlara sahip özellikle koordinasyonu zor ve dağınık
kampüslere sahip üniversiteler için etkin bir yönetimin sağlandığını
göstermiştir. İş zekası teknolojisinin geliştirilen sisteme entegrasyonu ile
eğitim teknolojileri anlamında güncel bir teknolojinin yükseköğretimin
kurumlarında kullanılması sağlanmaktadır. Literatür incelendiğinde öğrenim
hareketlilik sürecini, kapsamlı bir şekilde değerlendiren, güncel teknolojiler
ile konuyu kapsamlı bir şekilde paylaşan bir çalışmaya rastlanmamıştır.
Anahtar Kelimeler: Erasmus, yükseköğretim, uluslararası öğrenci hareketliliği, bilgi sistemi, iş zekası.
tam makaleye erişim: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uad/issue/73577/1067442