Dördüncü Sınıf Tıp Öğrencilerinin Akılcı İlaç Kullanım Becerileri Üzerine Rasyonel Farmakoterapi Kursunun Kısa Dönem Etkileri


Hocaoğlu Aksay N., Güven H., Gidener S., Tunçok Y., Kalkan Ş., Gümüştekin M., ...Daha Fazla

Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği UTEK 2010 Uluslararası katılımlı VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Aydın, Türkiye, 2 - 05 Haziran 2010, ss.184

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.184
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 2008-2009 akademik yılında, akılcı ilaç kullanımı (AİK)’na ilişkin yeni bir kurs uygulama kararı aldı ve kurs programı ders müfredatına entegre edildi. Kurs, dördüncü sınıfın başlangıcında beş gün sürecek şekilde düzenlendi. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin akılcı reçete yazma becerilerine yönelik olarak bu kursun kısa vadeli etkilerini değerlendirmektir. AİK kursunun etkisini değerlendirmek için, 2008-2009 öğretim yılı (Grup 1) ve 2009-2010 öğretim yılı (Grup 2) öğrencilerine kurs öncesi / sonrası objektif yapılandırılmış klinik sınav (OSCE) uygulandı. OSCE’lerde, I. problem çözme adımları (1- Problemi tanımlama, 2- Tedavi amaçlarını belirleme, 3- İlaç dışı tedavinin belirlenmesi, 4- Kişisel-ilaç seçimi ve tedavi seçeneklerinin belirlenmesi, 5- K-ilacın hasta için uygunluğunun değerlendirilmesi, 6- Reçete yazılması, 7- Hastanın bilgilendirilmesi a. İlaç kullanım talimatları, b. İlaç ile ilgili uyarılar, c. Sonraki randevu; toplam 80 puan) ve II. iletişim becerileri (20 puan) değerlendirildi. Öğrenci sayısı Grup 1’de 129, Grup 2’de ise 136 idi. Kurs öncesi toplam OSCE puanları karşılaştırıldığında, gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı (p>0.05, 17.5±1.1 ve 14.8±10.5, sırasıyla Grup 1 ve Grup 2 için). Kurs sonrası değerlendirmelerin ortalamaları ise her iki grupta da kurs öncesi puan ortalamalarına göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulundu (p<0.0001, 68.6±10.4 ve 73.2±11.2, sırasıyla Grup 1 ve Grup 2 için). Sonuç olarak bu kurs, dördüncü sınıf tıp öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma ve reçete yazma becerilerinin geliştirilmesinde yararlı olmuştur.