Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği UTEK 2010 Uluslararası katılımlı VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Aydın, Türkiye, 2 - 05 Haziran 2010, ss.184
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 2008-2009 akademik yılında, akılcı
ilaç kullanımı (AİK)’na ilişkin yeni bir kurs uygulama kararı aldı ve kurs
programı ders müfredatına entegre edildi. Kurs, dördüncü sınıfın
başlangıcında beş gün sürecek şekilde düzenlendi. Bu çalışmanın
amacı, öğrencilerin akılcı reçete yazma becerilerine yönelik olarak bu
kursun kısa vadeli etkilerini değerlendirmektir. AİK kursunun etkisini
değerlendirmek için, 2008-2009 öğretim yılı (Grup 1) ve 2009-2010
öğretim yılı (Grup 2) öğrencilerine kurs öncesi / sonrası objektif
yapılandırılmış klinik sınav (OSCE) uygulandı. OSCE’lerde, I. problem
çözme adımları (1- Problemi tanımlama, 2- Tedavi amaçlarını
belirleme, 3- İlaç dışı tedavinin belirlenmesi, 4- Kişisel-ilaç seçimi ve
tedavi seçeneklerinin belirlenmesi, 5- K-ilacın hasta için uygunluğunun
değerlendirilmesi, 6- Reçete yazılması, 7- Hastanın bilgilendirilmesi a.
İlaç kullanım talimatları, b. İlaç ile ilgili uyarılar, c. Sonraki randevu;
toplam 80 puan) ve II. iletişim becerileri (20 puan) değerlendirildi.
Öğrenci sayısı Grup 1’de 129, Grup 2’de ise 136 idi. Kurs öncesi toplam
OSCE puanları karşılaştırıldığında, gruplar arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark saptanmadı (p>0.05, 17.5±1.1 ve 14.8±10.5, sırasıyla
Grup 1 ve Grup 2 için). Kurs sonrası değerlendirmelerin ortalamaları ise
her iki grupta da kurs öncesi puan ortalamalarına göre anlamlı
derecede yüksek olduğu bulundu (p<0.0001, 68.6±10.4 ve 73.2±11.2,
sırasıyla Grup 1 ve Grup 2 için). Sonuç olarak bu kurs, dördüncü sınıf tıp
öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma ve reçete yazma becerilerinin
geliştirilmesinde yararlı olmuştur.