I. Ulusal Tiyatro Sempozyumu, Düzce, Turkey, 15 - 17 January 2021, pp.15-16
Bu çalışmada, Réné Girard’ın Şiddet ve Kutsal kitabında sıkça yer verdiği şiddet kavramını,
Dans Tiyatrosu öncülerinden Pina Bausch’un yönetmenliğini yaptığı Rite of Spring (Bahar
Ayini) adlı performansında Girard’ın bakış açısı ışığında şiddetin ve kutsal olanın arayışına
girilecektir. 1970’ li yıllarda Almanya’da ortaya çıkan, Pina Bausch’un öncülüğünü yaptığı
Dans Tiyatrosu akımı, dans ile tiyatronun ortak bir noktada birleşip, bu iki sanatın estetiğini
harmanlayan bir uygulama alanı olmuştur. Pina Bausch, başına geçtiği Wuppertal Dans
Tiyatrosunda hareketin matematiğinden ziyade, içsel duyguların getirdiği doğaçlama
hareketin özgünlüğünü kendisine yöntem olarak belirlemiştir. Bausch’un yöntemsiz
denebilecek özgürlükte gerçekleştirdiği dans çalışmalarını, nasıl estetik bir bütünlük halinde
ve güçlü duygular eşliğinde sahnelediği bilinmektedir. Şiddet kavramı, Girard’ın tabiriyle
insanın içinde hep var olan yaşamsal bir dürtü olduğundan; Bausch da çalışmalarının
merkezine insanın içsel dürtülerini yerleştirdiği için, bazı Dans Tiyatrosu performanslarında
bu kavrama sıkça yer vermiştir.
Réné Girard şiddet ve kutsal kavramlarını, kitabında ilk çağlardan başlayarak ama ağırlıklı
olarak Antik Yunan Tragedyaları üzerinden sunar. Bu çalışmanın amacı, Girard’ın şiddet
kavramıyla Antik Yunan oyunları üzerinden yapmış olduğu incelemeyi, postmodern
zamanlarda bir dans tiyatrosu, bir performans üzerinden değerlendirerek saptamalar
yapmaktır. Çalışmanın temelini Girard’ın şiddet ve kutsal kavramları oluşturacaktır. Bu
bahsedilen kavramlarla birlikte Bausch’un Rite of Spring performansı incelenecek, kavramlar
performans içerisinde karşılayan örnekler saptanarak çözümlemeler yapılacaktır.
İnsanlığın ve dinin var oluşundan bu yana, topluluklar, bolluk ve bereket getireceğine
inandıkları ritüeller düzenlerler. Pina Bausch’un Rite of Spring performansının genel akışına
bakıldığında da toplum içerisinde ortaya çıkmış kaosu, kozmosa dönüştürmek ve yeni bir
döngüye girmek amacıyla yapılan kapsamlı bir ritüel gerçekleştirilir. İncelenecek
performansta yer alan şiddetin boyutu ve şekli Girard rehberliğinde, çalışmanın belirleyici
özelliklerinden olacaktır.