21. Yüzyıl Becerileri Yeterliliklerine Göre Sınıf ve Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları


Yener D., Karagülle A. M.

II. International Gelenekten Gelecege Scientific Studies Congress. , Toskent, Özbekistan, 8 - 10 Kasım 2024, ss.174, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Toskent
  • Basıldığı Ülke: Özbekistan
  • Sayfa Sayıları: ss.174
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

21. yüzyılın hızla değişen dünyasında, eğitim sistemleri bireylerin sadece akademik bilgi ile donatılmasını değil, aynı zamanda eleştirel düşünme, problem çözme, işbirliği yapma ve dijital okuryazarlık gibi beceriler kazanmalarını amaçlamaktadır. Bu araştırma, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik farkındalıklarını ve bu becerilerin öğretim süreçlerine entegrasyonunu incelemeyi hedeflemektedir. Öğretmenlerin bu becerileri etkili bir şekilde sınıf ortamına entegre edebilmesi için dijital yeterlilikleri ve pedagojik bilgi birikimlerinin geliştirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 akademik yılı içerisinde Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitede sınıf öğretmenliği ve fen bilimleri öğretmenliği anabilim dallarında eğitim alan toplam 320 öğretmen adayından 319’unun (270 kız, 49 erkek) geçerli verisi oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeği ve öğretme-öğrenme anlayışları ölçeği kullanılmıştır. Öğretme-öğrenme anlayışları ölçeği Chan ve Elliot (2004) tarafından geliştirilmiş ve Aypay (2011) tarafından Türk kültürüne uyarlanmıştır. 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeği Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016) tarafından geliştirilmiş ve literatüre kazandırılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri konusunda kendilerini yeterli buldukları ama bu becerilerin kullanımı konusunda yeterli tecrübeleri olmadığını göstermektedir. Kullanılan veri analizi, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarını ve öğretme-öğrenme anlayışlarını cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm gibi değişkenlere göre analizi yapılmıştır. Bu analizler SPSS25 ile yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının yapılandırmacı anlayışı benimsediklerini ve geleneksel anlayışa kıyasla daha yüksek puanlar aldıklarını göstermektedir. Bu, modern eğitim sistemlerinde yapılandırmacı yaklaşımın benimsenmesinin bir yansıması olarak yorumlanabilir. Ayrıca sınıf ve fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri alt boyutlarından öğrenme ve yenilenme, yaşam ve kariyer becerileri, bilgi, medya ve teknoloji becerileri gibi başlıklarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Özellikle, bölüm değişkenine göre 21. yüzyıl becerilerinde belirgin bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Sınıf ve Fen Bilimleri öğretmen adaylarının toplamının sınıf düzeyi değişkeni açısından ise 2. ve 4. sınıfların daha yüksek yeterlilik algılarına sahip olduğu görülmüştür. Dijital okuryazarlık, eleştirel düşünme ve problem çözme gibi beceriler üzerine yapılan değerlendirmelerde ise bu becerilerin gelişmesinde dijital araçların kullanımının önemi vurgulanmıştır. Yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışının öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine olan katkısı önemli bir bulgu olarak öne çıkmıştır.