Tanzimat Döneminde Modern Eğitimin Yaygınlaştırılması Yolunda Pratik Bir Çözüm: Yarı(m) Rüştiyeler


Creative Commons License

Uyanık E.

TARIH DERGISI, cilt.1, sa.49, ss.91-111, 2010 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 49
  • Basım Tarihi: 2010
  • Dergi Adı: TARIH DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.91-111
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Osmanlıda 19. Yüzyılın ikinci yarısında geleneksel eğitimin imparatorluğun ihtiyaçlarına cevap veremeyeceği anlaşıldığında, modern tarzda eğitim veren rüştiye mekteplerinin yaygınlaştırılmasına karar verilmişti. Ancak 1853’te çıkan Kırım Savaşı bu kararın gerçekleştirilmesine imkân vermemiştir. Osmanlı eğitimini yürüten bürokratları rüştiyelerin yaygınlaştırılması konusunda çözüm bulmaya itmiştir. Bu arayış sürecinin sonucunda yarım rüştiyeler ortaya çıkmış ve imparatorluk taşrasına yaygınlaştırılmıştır. Bu makalede, Osmanlı eğitim literatüründe fazla gündeme gelmeyen yarım rüştiyeler ele alınmaktadır. Bu bağlamda, tam rüştiyelerin yaygınlaştırılmasının önündeki engellere değinerek yarım rüştiyelerin nasıl ortaya çıktığı, ne tür bir programı kapsadığı ve imparatorluğun nerelerinde açıldığı değerlendirilmeye çalışılmıştır.