Yapay Zekâ Destekli Doğuma Hazırlık Sınıfı Tasarımı: Yeni Nesil Doğum Eğitimine Bir Bakış


Yağcan H., Pehlivan Ö.

3. Uluslararası ve 5. Ulusal Doğuma Hazırlık Eğitimi ve Eğiticiliği Kongresi, Muğla, Türkiye, 23 - 26 Ekim 2025, cilt.1, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Muğla
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Yapay Zekâ Destekli Doğuma Hazırlık Sınıfı Tasarımı: Yeni Nesil Doğum Eğitimine Bir Bakış

Amaç: Bu çalışmanın amacı, gebelerin doğuma biyopsikososyal açıdan daha donanımlı şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, yapay zekâ destekli, teknoloji temelli bir doğuma hazırlık sınıfı modelini tasarlatmaktır.

Yöntem: Pubmed arama motorunda “Artificial Intelligence-Based Childbirth Education” anahtar kelimeleri kullanılarak tarama yapılmış ve hiçbir makaleye ulaşılamamıştır. Bunun üzerine ChatGPT’ye “Yapay zekalı bir doğuma hazırlık sınıfı tasarlayabilir misin? Tasarladığın doğuma hazırlık eğitiminin süresi, eğitim konuları ve kullanacağın eğitim yöntemleri, doğuma hazırlık felsefesi ve bu sınıfa gebelerin kabul kriterleri neler olur?” komutu yönlendirilmiştir.

Bulgular: ChatGPT hazırlamış olduğu doğuma hazırlık sınıfının eğitim planında; humanistik, bilişsel ve deneyimsel öğrenme yaklaşımlarını temel alarak, gebelerin doğuma güvenle hazırlanmalarını amaçladığını belirtmiştir. Program toplam 6 hafta sürecektir. Haftada 1 gün, 2 saat olmak üzere toplam 12 saatlik interaktif eğitimler planlanmıştır. Eğitim konuları olarak; gebelikte fizyolojik ve psikolojik değişiklikler, doğum süreci ve evreleri, ağrı yönetimi teknikleri, nefes ve gevşeme egzersizleri, yenidoğan bakımı ve emzirme, partnerin rolü ve destek teknikleri, doğum sonrası duygusal ve fiziksel iyileşme, yapay zekâ destekli kişisel rehberlik ve anında çeviri teknolojisi kullanımını belirlemiştir. Eğitim Yöntemleri arasında canlı çevrimiçi etkileşimli dersler, sanal gerçeklik ile doğum simülasyonları, yapay zekaya dayalı kişiselleştirilmiş geri bildirim ve rehberlik, çok dilli anında çeviri destekli katılım imkânı, grup tartışmaları ile deneyim paylaşımı, ev ödevleri ve pratik uygulamalar yer alacağını belirtmiştir. Hazırladığı eğitim de felsefe olarak Marie Montessori’nin öğrenme özgürlüğü ve bireysel gelişim anlayışını, John Dewey’in deneyimsel öğrenme modelini, Carl Rogers’ın insan merkezli yaklaşımından ilham aldığını ifade etmiştir. Gebelerin kendi bedenleri ve duygularıyla bağ kurmaları, bilinçli seçim yapmalarını hedeflemektedir. Ayrıca eğitimine; Ina May Gaskin’den kadınların kendi bedenlerine ve doğum süreçlerine güvenmelerini sağlamayı, Michel Odent’ten rahatlama, korkusuz doğum ve uygun ortam yaratma prensipleri entegre etmiştir. Elizabeth Davis’ten eğitime partner katılımı ve sosyal bağların güçlendirilmesi dahil edilmiştir. Marjory Barclay eğitimde bütünsel ve holistik yaklaşımla zihin-beden bağlantısına vurgu yapması nedeniyle gebelerin duygu yönetimi ve stres kontrolünü eğitime dahil edilmiştir. Henci Goer kanıta dayalı doğum bilgisi ve bilinçli karar vermeyi savunması ve kadının güçlendirilmesini öncelemesi nedeniyle eğitiminde doğru ve güncel bilgilerin verilmesi ile gebelerin bilinçli tercih yapmanın desteklenmesini öngörmüştür.

YZ tasarlamış olduğu eğitime; 18 yaş ve üzeri, gebeliğinin 12-28 haftaları arasında, sağlık durumu eğitime katılmaya uygun, teknoloji kullanımına açık ve erişimi olan ve psikososyal destek ihtiyacı olan gebeleri öncelik tanıyarak dahil edeceğini belirtmiştir.

Sonuç: YZ destekli doğuma hazırlık sınıfları, eğitimde inovatif yaklaşımlar sunarak gebelerin doğum deneyimlerini güçlendirebilir.

Designing an Artificial Intelligence-Supported Childbirth Preparation Class:

A Look at Next-Generation Childbirth Education

Purpose: The objective of this study is to design an artificial intelligence (AI)-supported, technology-based childbirth preparation class model to ensure that pregnant women are better equipped for childbirth from a biopsychosocial perspective.

Method: Firstly, this search was conducted in the PubMed search engine using the keywords ‘Artificial Intelligence-Based Childbirth Education’ and no articles were found. Consequently, ChatGPT was instructed with the command: ‘Can you design an AI-based childbirth preparation class? What would be the duration of the childbirth preparation education you design, the topics covered, the educational methods you would use, the philosophy of childbirth preparation, and the acceptance criteria for pregnant women in this class?’

Findings: ChatGPT stated that the education plan for the childbirth education it had prepared was based on humanistic, cognitive, and experiential learning approaches and aimed to prepare pregnant women for childbirth with confidence. The programme will last a total of 6 weeks. A total of 12 hours of interactive training sessions are planned, with 1 session per week, lasting 2 hours. The educational topics include physiological and psychological changes during pregnancy, the birth process and its stages, pain management techniques, breathing and relaxation exercises, newborn care and breastfeeding, the role of the partner and support techniques, postnatal emotional and physical recovery, AI-supported personal guidance, and the use of instant translation technology. The training methods will include live interactive online classes, virtual reality birth simulations, AI-based personalised feedback and guidance, multilingual instant translation support, group discussions for sharing experiences, homework assignments, and practical applications. The philosophy behind the training programme draws inspiration from Marie Montessori's understanding of freedom of learning and individual development, John Dewey's experiential learning model, and Carl Rogers' person-centred approach. It aims to help pregnant women connect with their bodies and emotions and make conscious choices. She has also integrated principles from Ina May Gaskin on helping women trust their bodies and the birth process, and from Michel Odent on relaxation, fearless birth, and creating a supportive environment. Elizabeth Davis's approach to partner involvement in education and strengthening social bonds has also been incorporated. Marjory Barclay's holistic approach emphasising the mind-body connection has led to the inclusion of emotional management and stress control for pregnant women in the programme. Henci Goer's advocacy for evidence-based birth knowledge and conscious decision-making, prioritising women's empowerment, has led to the programme's focus on providing accurate and up-to-date information to support pregnant women in making informed choices.

AI stated that the training programme it designed would prioritise pregnant women aged 18 and over, between 12 and 28 weeks of pregnancy, whose health condition is suitable for participating in the training, who are open to and have access to technology, and who have psychosocial support needs.

Conclusion: AI-supported childbirth preparation classes can enhance pregnant women's birth experiences by offering innovative approaches in education.

Keywords: Birth support, Artificial intelligence, Childbirth preparation, Nursing care

 Doğum desteği, Yapay zeka, Doğuma hazırlık, Hemşirelik bakımı