ULUSLARARASI KÜLTÜR, SANAT VE TOPLUM SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2018
AYAKKABIDA
TASARIM SÜRECİ &
AYAKKABI
TASARIMI EĞİTİMİNİN KAPSAMI
Öğr. Gör. Canan ERDÖNMEZ[1]
Özet
Tasarım, yaşandığı ortamın
koşullarıyla beslenen bir olgudur. Zincirleme bir düzendir: toplumun, coğrafi
konumu, ekonomik, sosyal ve siyasal yapısı; teknolojik, bilimsel, kültürel ve
sanatsal gelişmeleri sözü edilen düzenin temel etkenleri olarak belirleyicidir.
Savaşlar, barışlar, doğa olayları, keşifler, teknoloji, ekonomi, sanatı ve
modayı her açıdan etkilemiş, geliştirmiş ya da geriletmiştir. Böyle bir sistemin içinde ayakkabı
modası da tek başına düşünülemez, çoklukla toplumsal ektenler ve giyim modasıyla
paralel gelişmiştir. Ayakkabı her zaman içinde yer aldığı
kültürü yansıtan bir aksesuar olmuştur. Araştırmalar tüm toplumlarda
ayakkabının ait olduğu kültürü simgelediğini ve bu kültürde kendine has bir yer
edindiğini göstermektedir.
Ayakkabı, kültürel bir sembol olduğu kadar
aynı zamanda bir statü sembolü olmuştur. Kullanan kişinin giyim tarzını,
ekonomik ve mesleki konumunu, insanlar arasında bazı sosyo-kültürel, hatta
cinsel özelliklerini yansıtan bir aksesuar olması, ayakkabının tüm etkenlerle
beraber değerlendirilmesi gereken bir aksesuar olduğunu göstermektedir. Ayakkabı tasarımına öncelikle bu
temel etkenler üzerinden tespitlerle başlanır, ARGE
süreci, hedef kitlenin satın alma eğilimleri, teknik koşullar, mood board
hazırlama, renk ve malzeme seçimi, kalıp, taban, saya, malzemeler,
aksesuarları kapsayan eskiz süreci, tasarım süreci,
ıstampa ve prototip üretim, üretim öncesi problem çözme ve üretim programının
hazırlanması, üretim sürecinin takibi şeklinde devam eder. Ayakkabı
tasarımı eğitimi alan kişi bu süreçleri tecrübe ederek bu yetkinliğe sahip
olarak mezun olur.
Yukarıda özetlenen disiplinlerde yetişen bir ayakkabı
tasarımcısının başarısı; sektör beklentilerini göz önüne tutarak,
yönlendirmelerdeki kısıtlamalara yaratıcı çözümler bularak, doğru zamanda doğru
platformda sunmak üzere, tercih edilen, heyecan verici ve yenilikçi ayakkabılar
tasarlamasıdır. Bu sunumda ayakkabı tasarımı eğitiminin kapsamı ve tasarım
sürecinin örneklerle desteklenerek anlatılması hedeflenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Ayakkabı, Tasarım, Eğitim
DESIGN PERIOD OF SHOE &
THE SCOPE OF SHOE DESIGN EDUCATION
Abstract
Design is something that lives on the conditions of
its living area. It is continuous order: the society, its geographical
location, economic, social and political structure; technological, scientific,
cultural and artistic developments are the determiners as basic parameters of
the above- mentioned order. War, peace, natural phenomenon and discoveries
influenced, improved and downgraded technology, economy, art and fashion in
every aspect. In an order like this, shoe fashion cannot be considered on
alone; it has mostly developed in accordance with social factors and clothing
fashion. Shoe has always been an accessory that reflects the culture it belongs.
Studies shows that in every societies, shoe symbolises the culture it belongs
and has its own place in this culture. Shoe has been a status symbol as much as
a cultural one. Representing the wearer’s clothing style, economical and
professional status, being an accessory that reflects some cultural and even
sexual features shows that the shoe is an accessory that should be analysed
along with all other factors. Shoe designing begins via these key factors.
The research and
development process proceeds as the observation of buying habits of the target group, technical
requirements, preparing the mood board, colour and material choice, mould,
sole, upper, materials, drawing process including accessories, designing
process, stamp and prototype production, problem- solving process before the
production, preparing the production schedule and production process. A person
with a- shoe designing education background graduates with a competence by
experiencing these processes.
The shoe designer’s success who has been taught the
above- mentioned disciplines is to design trendy, exciting, innovative shoes by
taking the industrial expectations into account, finding creative solutions for
restricting leadings and the suitable shoes to be presented in the suitable
platform.
In this study, the aim is to
present the content of shoe designing education and production process by
exemplifying.
Keywords:
Shoes, Design, Education
[1] Dokuz
Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Tekstil ve Moda Tasarım Bölümü,
Moda Aksesuar Tasarım Ana Sanat Dalı / Öğretim Görevlisi /
canan.erdonmez@gmail.com
AYAKKABIDA
TASARIM SÜRECİ &
AYAKKABI
TASARIMI EĞİTİMİNİN KAPSAMI
Öğr. Gör. Canan ERDÖNMEZ[1]
Özet
Tasarım, yaşandığı ortamın
koşullarıyla beslenen bir olgudur. Zincirleme bir düzendir: toplumun, coğrafi
konumu, ekonomik, sosyal ve siyasal yapısı; teknolojik, bilimsel, kültürel ve
sanatsal gelişmeleri sözü edilen düzenin temel etkenleri olarak belirleyicidir.
Savaşlar, barışlar, doğa olayları, keşifler, teknoloji, ekonomi, sanatı ve
modayı her açıdan etkilemiş, geliştirmiş ya da geriletmiştir. Böyle bir sistemin içinde ayakkabı
modası da tek başına düşünülemez, çoklukla toplumsal ektenler ve giyim modasıyla
paralel gelişmiştir. Ayakkabı her zaman içinde yer aldığı
kültürü yansıtan bir aksesuar olmuştur. Araştırmalar tüm toplumlarda
ayakkabının ait olduğu kültürü simgelediğini ve bu kültürde kendine has bir yer
edindiğini göstermektedir.
Ayakkabı, kültürel bir sembol olduğu kadar
aynı zamanda bir statü sembolü olmuştur. Kullanan kişinin giyim tarzını,
ekonomik ve mesleki konumunu, insanlar arasında bazı sosyo-kültürel, hatta
cinsel özelliklerini yansıtan bir aksesuar olması, ayakkabının tüm etkenlerle
beraber değerlendirilmesi gereken bir aksesuar olduğunu göstermektedir. Ayakkabı tasarımına öncelikle bu
temel etkenler üzerinden tespitlerle başlanır, ARGE
süreci, hedef kitlenin satın alma eğilimleri, teknik koşullar, mood board
hazırlama, renk ve malzeme seçimi, kalıp, taban, saya, malzemeler,
aksesuarları kapsayan eskiz süreci, tasarım süreci,
ıstampa ve prototip üretim, üretim öncesi problem çözme ve üretim programının
hazırlanması, üretim sürecinin takibi şeklinde devam eder. Ayakkabı
tasarımı eğitimi alan kişi bu süreçleri tecrübe ederek bu yetkinliğe sahip
olarak mezun olur.
Yukarıda özetlenen disiplinlerde yetişen bir ayakkabı
tasarımcısının başarısı; sektör beklentilerini göz önüne tutarak,
yönlendirmelerdeki kısıtlamalara yaratıcı çözümler bularak, doğru zamanda doğru
platformda sunmak üzere, tercih edilen, heyecan verici ve yenilikçi ayakkabılar
tasarlamasıdır. Bu sunumda ayakkabı tasarımı eğitiminin kapsamı ve tasarım
sürecinin örneklerle desteklenerek anlatılması hedeflenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Ayakkabı, Tasarım, Eğitim
DESIGN PERIOD OF SHOE &
THE SCOPE OF SHOE DESIGN EDUCATION
Abstract
Design is something that lives on the conditions of
its living area. It is continuous order: the society, its geographical
location, economic, social and political structure; technological, scientific,
cultural and artistic developments are the determiners as basic parameters of
the above- mentioned order. War, peace, natural phenomenon and discoveries
influenced, improved and downgraded technology, economy, art and fashion in
every aspect. In an order like this, shoe fashion cannot be considered on
alone; it has mostly developed in accordance with social factors and clothing
fashion. Shoe has always been an accessory that reflects the culture it belongs.
Studies shows that in every societies, shoe symbolises the culture it belongs
and has its own place in this culture. Shoe has been a status symbol as much as
a cultural one. Representing the wearer’s clothing style, economical and
professional status, being an accessory that reflects some cultural and even
sexual features shows that the shoe is an accessory that should be analysed
along with all other factors. Shoe designing begins via these key factors.
The research and
development process proceeds as the observation of buying habits of the target group, technical
requirements, preparing the mood board, colour and material choice, mould,
sole, upper, materials, drawing process including accessories, designing
process, stamp and prototype production, problem- solving process before the
production, preparing the production schedule and production process. A person
with a- shoe designing education background graduates with a competence by
experiencing these processes.
The shoe designer’s success who has been taught the
above- mentioned disciplines is to design trendy, exciting, innovative shoes by
taking the industrial expectations into account, finding creative solutions for
restricting leadings and the suitable shoes to be presented in the suitable
platform.
In this study, the aim is to
present the content of shoe designing education and production process by
exemplifying.
Keywords:
Shoes, Design, Education
[1] Dokuz
Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Tekstil ve Moda Tasarım Bölümü,
Moda Aksesuar Tasarım Ana Sanat Dalı / Öğretim Görevlisi /
canan.erdonmez@gmail.com