Matematik Laboratuvarı Kavramına Yönelik Anlamsal Bir Analiz


Taşdemir F., Uğurel I.

Gazi Üniversitesi Genç Araştırmacılar Kongresi, Ankara, Türkiye, 28 - 30 Haziran 2021, sa.95100, ss.99-100

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.99-100
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Matematik eğitimi literatürüne bakıldığında klasik sınıf ortamı dışındaki okul içi öğrenme ortamlarına yönelik matematik sınıfı, odası, laboratuvarı gibi farklı adlandırmaların yapıldığı görülmektedir. (Bu çalışmada “Matematik Laboratuvarı” kavramı kullanılacaktır.) Matematik laboratuvarı kavramına odaklanıldığında ise bu kavramı farklı açılardan farklı biçimlerde tanımlayan ya da çeşitli özelliklerini sıralayan çalışmalar olduğu ve bu çalışmaların geniş bir zaman aralığına dağıldığı görülmektedir. Gerek bu farklılıklar gerekse çalışmalardaki kavramı ele alış zemini ve bağlamındaki özelleşmiş ve ayrışmış yaklaşımlar, matematik laboratuvarı kavramının algılanmasını güçleştirmektedir. Öte yandan literatürde matematik laboratuvarına yönelik çalışmaları sistematik açıdan ele alan ve inceleyen araştırmaların da çok az sayıda olduğu gözlenmektedir. Hem bu sınırlılıkların giderilmesine katkı yapmak hem de matematik laboratuvarı kavramının tanınmasına destek olmak amacıyla bu araştırmada matematik laboratuvarı kavramına yönelik anlamsal bir analiz gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Doküman incelemesi yapısındaki araştırmada yazarlarca belirlenen anahtar kelimeler çerçevesinde Google, Google Scholar, ERIC, YÖK Tez Merkezi ve Proquest dizinlerinde tarama yapılarak elde edilen 1925-2021 yılları arasında yayınlanmış 211 çalışma üzerinde içerik analizi yöntemiyle anlamsal bir analiz yapılmaktadır. Analiz sürecinde 22 farklı matematik laboratuvarı tanımı belirlenmiş ve bu tanımların dönemsel değişimler, gelişimsel yönler ve odak noktaları temel bağlamlarında incelenebileceği görülmüştür. Devam eden analizin öncü bulgularına göre matematik laboratuvarının söz konusu bağlamlar kapsamında “yapı, içerik ve işlevi” içeren üçlü anlamsal bir çerçeveye oturtularak açıklanabileceği tespit edilmiştir.