Journal of Maritime Transport and Logistics, vol.3, no.2, pp.50-60, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
A large part of world trade is carried out by maritime transport. In addition, ports are the only
gates of maritime transport to international trade. In this sense, capacity and demand planning
for ports, which are an important node of maritime transport, is necessary for both port
operators and other logistics enterprises such as maritime trade fleets, foreign trade enterprises
that are parties to international trade, intermediary institutions, third, fourth and fifth parties,
and government institutions that It provides very important contributions in making efficiency
analyzes and creating investment plans for. In this study, as stated above, container cargo
demand forecasting analysis was carried out for the ports of Gemlik Bay, which is one of the
important centers opened to foreign trade and located in the Marmara Region of the Republic
of Turkey, in order to shed light on the capacity and investment plans for the port operators
and other parties For this purpose, container handling data for the ports of Gemlik Bay
between 2004-2021 were used as the dependent variable (estimate variable) and again for the
same years, Turkey's gross national product data, import and export data, population amount
and total container amount handled. were considered as independent variables and annual
container handling data of Gemlik Bay ports have been forecasted until 2028 by multiple
regression analysis method with 93,1% adjusted R square value.
Dünya ticaretinin büyük bir bölümü denizyolu
taşımacılığı ile gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, limanlar deniz taşımacılığının
uluslararası ticarete açılan kapıları konumundadır. Bu anlamda, deniz
taşımacılığının önemli bir düğümü olan limanlar için kapasite ve talep
planlaması yapılması hem liman işletmeleri için hem de deniz ticaret filoları,
uluslararası ticarete taraf olan dış ticaret işletmeleri, aracı kurumlar,
üçüncü, dördüncü ve beşinci parti gibi diğer lojistik işletmeleri ve devlet
kurumları için verimlilik analizlerinin yapılmasında ve yatırım planlarının oluşturulmasında
çok önemli katkılar sağlamaktadır. Bu çalışmada, yukarıda belirtildiği üzere
başta liman işletmeleri ve diğer taraflar için kapasite ve yatırım planlarına
ışık tutması amacıyla Türkiye Cumhuriyeti’nin Marmara Bölgesi sınırlarında yer
alan ve Türkiye’nin dış ticarete açılan önemli merkezlerinden biri olan Gemlik
körfezi limanlarına ilişkin konteyner yükü talep tahmin analizi yapılmıştır. Bu
amaçla, Gemlik körfezi limanları için 2004-2021 yılları arası konteyner
elleçleme verileri bağımlı değişken (tahmin değişkeni) olarak kullanılmıştır ve
yine aynı yıllara ilişkin olarak Türkiye’nin gayri safi milli hasıla verileri,
ithalat ve ihracat verileri, nüfus miktarı ve elleçlenen toplam konteyner
miktarı bağımsız değişkenler olarak ele alınmış olup çoklu regresyon analizi
yöntemiyle Gemlik körfezi limanlarının yıllık konteyner elleçleme verileri, %93,1'lik Düzeltilmiş R Kare oranıyla, 2028
yılına kadar tahminlenmiştir.