Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.23, no.2, pp.762-788, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmanın amacı, öğretmen algılarına göre geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak "İdeal Okul Yöneticisi Ölçeği"nin geliştirilmesidir. Bu
bağlamda önce ilgili literatür taraması yapılarak madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan maddeler akademisyen ve öğretmenlerden alınan
görüşler doğrultusunda yeniden düzenlenmiştir. 91 maddelik taslak ölçek ile pilot uygulama yapılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizlerinde farklı katılımcı gruplardan veri toplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde 2021-2022 öğretim yılında Manisa ili Akhisar ilçesinde
ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde çalışan 302 öğretmenden, doğrulayıcı faktör analizinde ise 261 öğretmenden veri toplanmıştır. Tüm geçerlik
ve güvenirlik çalışmalarından sonra ölçeğin üç faktörlü yapıda 39 maddeden oluştuğu gözlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizinden alınan veriler
ölçeğin model veri uyumunun kabul edilebilir seviyede olduğunu göstermektedir. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında elde edilen bulgular ışığında
ölçeğin öğretmenlerin ideal okul yöneticisine ilişkin algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli, güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.