Çokuluslu İşletmelerde Yöneticiler için Kültür Ağacı


Güleryüz Ö.

7. ULUSLARARASI EMI GİRİŞİMCİLİK & SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Toskent, Özbekistan, 20 - 22 Haziran 2022, ss.190-191

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Toskent
  • Basıldığı Ülke: Özbekistan
  • Sayfa Sayıları: ss.190-191
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 

Özet

Geçmişten günümüze yaşanan değişim ve gelişim sonucunda ortaya çıkan bilgi ve iletişim teknolojileri ile sınırların ortadan kalkması ve çokuluslu işletmelerin sahneye çıkması farklı coğrafyalarda farklı kültürlerin neden olduğu farklılıkları yönetme zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Globalleşme kavramı, giderek kültürel farklılıkları ortadan kaldırmakta olsa da ulusal kültürü değiştirmek çok uzun zaman alabilmektedir. Ulusal kültürü tamamen değiştirmek ve tek bir global kültür yaratmak ütopik görünse de, dünya karmaşıktan basite ya da çoklu mozaikten tek bir ortak düzene doğru yol almaktadır. Çalışmada öncelikle kısa bir kavramsal çerçeve çizildikten sonra literatüre kazandırılmak istenen kültür ağacı kavramı açıklanacaktır. Çalışmanın amacı literatüre yeni bir kavram kazandırmak ve gelecekte işletmecilik alanında kavramın kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca kavram çokuluslu işletmelerde yöneticilerin kültürel farklılıkları kolayca yönetebilmesinde faydalı olacaktır. Kültür ağacı adı verilen bu kavram daha önce hiçbir yerde kullanılmaması ve tamamen yeni bulunan bir kavram olması bakımından özgün nitelik taşımaktadır. Kavramın kültürel farklılıkların yönetiminde nasıl kullanıldığı ve ne gibi katkılar sağladığı örneklerle çalışmada yer almaktadır. Çalışmada ayrıca kültür ağacından faydalanılarak Kültür Ağacı Rotası ya da kısaca KAR Listesi olarak adlandırılan liste oluşturulmuş ve Kültür ağacı ile ilişkilendirilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Çokuluslu İşletme, Kültür, Kültürel Farklılıklar, Kültür Ağacı

Abstract

From past to present, as a result of the change and development, with the information and communication technologies, the disappearance of borders and multinational companies to go on stage, the need to manage the differences caused by different cultures in different regions has revealed. The concept of globalization is increasingly eliminate cultural differences though, can take a long time to change the national culture. Although it may seem utopian to completely change the national culture and create a single global culture, the world is moving from the complex to the simple or from the multiple mosaic to a single common way. In the study, firstly, a short conceptual framework will be drawn, and then the concept of the culture tree, which is intended to be brought to the literature, will be explained. The aim of the study is to introduce a new concept to the literature and to ensure that the concept is used in the field of business administration in the future. In addition, the concept will be useful for managers in multinational enterprises to easily manage cultural differences. This concept, called the Culture Tree, is unique in that it has not been used anywhere before and is a completely new concept. How the concept is used in the management of cultural differences and what contributions it makes are included in the study with examples. In the study, the Culture Tree Route, or shortly the CTR List, was created by making use of the culture tree and associated with the Culture Tree.

 

Keywords: Multinational Company, Culture, Cultural Differences, Culture Tree