Öğretmen adaylarının anket uygulamalarına yönelik görüşleri: katılımcılar ne kadar güvenilir


Aydın F., Yener D.

X. Ulusal Fen ve matematik Kongresi, Niğde, Türkiye, 27 - 30 Haziran 2012, ss.181, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Niğde
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.181
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Akademik araştırmalar içerisinde birçok anket uygulamaları yer almaktadır. Akademisyenlerin uygulamalarda yaşadıkları en büyük sıkıntılardan biri ise anketlere yönelik verilen cevaplarda istekli, samimi, dürüst, güvenilir katılımcıları bulamamaktır. Bu sorun akademisyenlerin anketlerini farklı üniversitelerdeki meslektaşlarına göndererek aşılmaya çalışılmaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kendilerine uygulanan anketlere yönelik görüşlerini belirleyerek anket uygulamalarında neden samimi, gönüllü ve güvenilir katılımcılar bulamıyoruz? sorusuna cevap aramaktır.

Araştırma, Türkiye’deki 3 farklı üniversitenin eğitim fakültelerindeki fen ve matematik eğitiminde öğrenim gören toplam 472 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarından kendilerine uygulanan anketlere yönelik neden istekli, samimi, gönüllü davranmadıklarına, anket dendiğinde neden “Yine mi anket?” gibi sorularla olumsuz bakış açılarını yansıttıklarına yönelik görüşlerini, bu konudaki önerilerini ve beklentilerini kendilerine dağıtılan kâğıtlara yazmaları istenmiştir. Görüşler alınırken adayların kendilerini tanıtıcı herhangi bir şey yazmaları istenmemiş, fakülte isimlerinin de gizli tutulacağı özellikle belirtilmiştir.

Öğretmen adaylarından yazılı olarak elde edilen görüşler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen öğretmen adaylarına ait görüşler maddeler halinde frekans ve yüzde oranları ile tablolaştırılarak sunulmuştur. Bulgular incelendiğinde genel olarak aşağıdaki şu unsurlar dikkati çekmektedir.

• Anketlerin sonuçlarına yönelik öğretmen adaylarına dönüt verilmemesi,

• Zamanın yetersiz olması,

• Anketin bir an önce bitirilip derse geçilmesi konusunda baskı yapılması,

• Anketlerin uygulanmasında gönüllülük aranmaması ve zorla yaptırılması,

• Anketin ne amaçla yapıldığının açıklanmaması,

• Anketin amacına yönelik açıklamanın yetersiz olması.

Öğretmen adaylarının görüşlerinden de anlaşılacağı üzere özellikle anket ile ilgili yeterince bilgi verilmemesi ve anket sonuçlarının ulaştırılmaması o uygulamanın da öğretmen adayları tarafından önemsiz ve gereksiz olarak görülmesine neden olmaktadır. Tüm bu bulgular ışığında uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Öğretmen Adayları, Anket Uygulamaları, Görüş