X. Ulusal Fen ve matematik Kongresi, Niğde, Türkiye, 27 - 30 Haziran 2012, ss.181, (Özet Bildiri)
Akademik araştırmalar içerisinde
birçok anket uygulamaları yer almaktadır. Akademisyenlerin uygulamalarda
yaşadıkları en büyük sıkıntılardan biri ise anketlere yönelik verilen
cevaplarda istekli, samimi, dürüst, güvenilir katılımcıları bulamamaktır. Bu sorun
akademisyenlerin anketlerini farklı üniversitelerdeki meslektaşlarına
göndererek aşılmaya çalışılmaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen
adaylarının kendilerine uygulanan anketlere yönelik görüşlerini belirleyerek
anket uygulamalarında neden samimi, gönüllü ve güvenilir katılımcılar
bulamıyoruz? sorusuna cevap aramaktır.
Araştırma, Türkiye’deki 3 farklı
üniversitenin eğitim fakültelerindeki fen ve matematik eğitiminde öğrenim gören
toplam 472 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarından kendilerine
uygulanan anketlere yönelik neden istekli, samimi, gönüllü davranmadıklarına,
anket dendiğinde neden “Yine mi anket?” gibi sorularla olumsuz bakış açılarını
yansıttıklarına yönelik görüşlerini, bu konudaki önerilerini ve beklentilerini
kendilerine dağıtılan kâğıtlara yazmaları istenmiştir. Görüşler alınırken
adayların kendilerini tanıtıcı herhangi bir şey yazmaları istenmemiş, fakülte
isimlerinin de gizli tutulacağı özellikle belirtilmiştir.
Öğretmen adaylarından yazılı
olarak elde edilen görüşler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizlerden
elde edilen öğretmen adaylarına ait görüşler maddeler halinde frekans ve yüzde
oranları ile tablolaştırılarak sunulmuştur. Bulgular incelendiğinde genel
olarak aşağıdaki şu unsurlar dikkati çekmektedir.
• Anketlerin sonuçlarına yönelik
öğretmen adaylarına dönüt verilmemesi,
• Zamanın yetersiz olması,
• Anketin bir an önce bitirilip
derse geçilmesi konusunda baskı yapılması,
• Anketlerin uygulanmasında
gönüllülük aranmaması ve zorla yaptırılması,
• Anketin ne amaçla yapıldığının
açıklanmaması,
• Anketin amacına yönelik
açıklamanın yetersiz olması.
Öğretmen adaylarının
görüşlerinden de anlaşılacağı üzere özellikle anket ile ilgili yeterince bilgi
verilmemesi ve anket sonuçlarının ulaştırılmaması o uygulamanın da öğretmen
adayları tarafından önemsiz ve gereksiz olarak görülmesine neden olmaktadır. Tüm
bu bulgular ışığında uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen Adayları, Anket Uygulamaları,
Görüş