Pinter’ın Oda’sında ve Ridley’nin Pitchfork Disney’inde Absürd İçe Kapanma


Celbiş A., Akın B. A.

Art-e Sanat Dergisi, cilt.15, sa.30, ss.1017-1031, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 30
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.21602/sduarte.1171936
  • Dergi Adı: Art-e Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1017-1031
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Absürd eğilimin içinde yer alan Pinter, kaleme aldığı Oda oyununda yaşamın, bilinmezliğin ve güvensiz dünya ortamının eleştirisini yapar. Dili, mekân kullanımı ve dış tehditler üzerinden oluşturduğu Pinter dünyası, 20.yüzyılın ortasından bugüne çok fazla yazara kaynaklık etmiştir. Modern ve modern sonrası dünyada hakikat, hakikatin sunumu, gerçeğin kabulü, algılanışı ve parçalanması dramatik yapıda sıklıkla kullanılan algılayışlardan olur. Dış dünyanın korkunçluğu karşısında birey içe kapanarak gerçeğini kurar ve dışarıdaki her şeyi algılar hale gelir. In Yer Face eğilim içinde sayılan İngiliz oyun yazarı Philip Ridley’in The Pitchfork Disney adlı oyununda, şiddet dolu dünya içindeki insanın varoluş mücadelesini gözler önüne serer. Yazarın kaygılı ve agorafobik karakterler üzerinden çizdiği dünya resmi, modern yaşamın ta kendisini yansıtır. Ridley’ de de birey tıpkı Pinter karakterleri gibi hem içlerine hem odalarına kapanmıştır. Bu çalışmada Pinter’ın ‘Oda’ ve Ridley’nin ‘The Picfork Disney’ oyunlarında içe kapanma, dış tehdit ve iki kişilik dünya kavramları üzerinden okuması yapılmıştır. Absürd eğilim ve sonrasında absürd evrenin in yer face içinde dirilişinin izleri takip edilir.