IDIL SANAT VE DIL DERGISI, cilt.9, sa.68, ss.599-615, 2020 (Hakemli Dergi)
Çiçek imgesi, zengin çeşitleri ve yapısal özelliklerinin katkısı ile toplumsal yaşamda ortak duygu ve düşüncelerin
temsilcisi olarak kullanımını sürdürür. Toplumdan topluma değişen bir ifade dilini oluşturan gül bitkisi; kokusu,
katmerli yapısı, güzelliğine tezat olarak dikenlere sahip olması ve farklı renkte çeşitleriyle mitolojiden, inanç
sistemlerine, edebiyattan sinemaya, geleneksel sanatlardan günümüz sanatına kadar çeşitli alanda farklı anlamları
karşılamak için kullanılmaktadır. Edebi alanda sevginin ve sevgilinin simgesi olarak örneklerine aşina olunan, dini
inaç sistemlerinde kutsal figürlerle ilişkilendirilen gül; kimi zaman natürmortu oluşturan bir detay, geleneksel
sanatlarda bir süsleme unsuru, dokumada bir desen iken; kimi zaman da bir resmin, yerleştirmenin ya da heykelin başat
elemanı olarak sembolik anlamlarla yüklü bir imge olur. Geniş kapsamlı bir konu olması bakımından bu çalışmada,
gül imgesinin farklı disiplinden sanatçıların çalışmalarında yer almasındaki ortaklıklar ve farklılıklar, literatür
taramasına göre elde edilen görsel ve yazılı veriler üzerinden yapılan okumalarla incelenmiştir.
The flower image continues to be used as a symbol of common feelings and thoughts in social life with the contribution
of its rich varieties and structural characteristics. The rose plant, which forms a language of expression that varies from
one society to another, is used to meet different meanings in various fields from mythology to belief systems, literature
to cinema, traditional arts to today's art with its scent, layered structure, having thorns as a contrast to its beauty, and with
its variety of different colors. While the rose, examples of which we are familiar with as the symbol of love and lover in
the literary field, and which is associated with sacred figures in religious belief systems, is sometimes a detail that forms
a still life, an element of ornament in traditional arts, a pattern in weaving, sometimes it becomes an image loaded with
symbolic meanings as the dominant element of a painting, installation or sculpture. In terms of being a comprehensive
subject, in this study, the similarities and differences in the rose image included in the work of artists from different
disciplines have been examined with the evaluations made on the visual and written data obtained from the literature
review.